Det finns en sak som är högprioriterad på svenskarnas påskbord. Och i år slår försäljningen alla rekord.


Mest läst i kategorin
Svenskarna dricker påskmust som aldrig förr, det skriver Carlsberg i ett pressmeddelande.
För femton år sedan konsumerade svenskarna cirka fyra miljoner liter påskmust, detta har stigit uppåt och nu uppgår försäljningen till över tio miljoner liter. Apotekarnes påskmust är störst och står för 70 procent av den totala försäljningen.
Det är framför allt den sockerfria påskmusten som har drivit upp volymen kraftigt under de senaste åren. Den totala försäljningen av sockerfri påskmust ökade med hela 57 procent 2019.
Drycken must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Och fortfarande är det så att julmusten står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige på ett år, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.