News55

Se filmen som visar när äldre försöker tolka ungdomarnas sms

Artikelbild
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 23 mars 2016

"LOL vad är det då?" "Ja det kan vara little old lady" I en ny kampanj om läsförståelse ska UR locka ungdomar att förstå hur viktigt ordets makt är.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin


 

I reklamfilmen som enbart rullar i sociala medier försöker äldre personer förstå ungdomars sms-konversationer.

Bland annat får de försöka tyda ord som “twerka”:
“Twerkade… de där movsen, hela rumpan bak.”

Symboler som “:P ^^”:
“Parkering… parkera grabben?”

Och förkortningen “LOL”:
“LOL, vad är det då?”
“Ja det kan vara little old lady?”
“Love me or leave me?”

Nästan 115 000 personer har redan sett reklamfilmen och bakom kampanjen, som är del av UR:s satsning “Tänk till” om läsförståelse, står reklambyrån McCann Stockholm och Sthlm Panda.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS