Efter flera år av återhållsamhet öppnar svenska hushåll plånboken igen. Lägre räntor och dämpad inflation gör att fler känner framtidstro – och julhandeln väntas nå över 100 miljarder kronor i år. Lyxigare julmat och revansch för sällanköpsvaror präglar årets julhandel, enligt en ny prognos.


Mest läst i kategorin
Julhandeln väntas få ett rejält uppsving i år. Enligt analysföretaget HUI, som ägs av Svensk Handel, känner hushållen sig allt tryggare i sin privatekonomi – och det märks i konsumtionen. Detta rapporterar Dagens Nyheter.
“Det finns ett uppdämt behov av att konsumera efter år av återhållsamhet, säger William Lindquist, analytiker på HUI.
Läs också: Det här spås bli “Årets Julklapp” 2025
Julhandeln första gången över 100 miljarder
För första gången väntas handeln sälja för över 100 miljarder kronor under december månad.
I dagligvaruhandeln spås försäljningen öka med 2 procent i fasta priser, det vill säga justerat för inflation. Många hushåll planerar att lägga lite extra på julbordet i år.
“Förra julen pratade jag lite om ”substitutjulen” – då bytte många ut den ekologiska julskinkan mot ett billigare alternativ. I år ser vi snarare ett skifte mot premiumalternativ och delikatesser”, säger Lindquist.
Att matpriserna har stabiliserats, samtidigt som många vant sig vid en högre prisnivå, bidrar till att fler unnar sig.
Revansch för sällanköpsvaror
Efter ett svagt 2023 väntas även handeln med sällanköpsvaror – som möbler, leksaker och hemelektronik – växa med 3 procent i december.
“Det är ofta större, kapitalkrävande inköp som många sköt upp under tuffare ekonomiska tider. Nu ser vi att det uppdämda behovet börjar släppas”, säger Lindquist.
Barnens julklappar står dock stadigt i toppen av prioriteringarna. Leksakshandeln fortsätter att växa även i år – något som tycks vara en trygg tradition, oavsett ekonomiskt läge.
Läs även: De kräver att färgen på svenska flaggan byts ut
Läs mer:
Därför kan ditt sparande bli din största livsmiss. Dagens PS.
Volvo överraskar elbilskunder: Erbjuder gratis hemmaladdning i ett helt år. Dagens PS.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.








