News55

Kan ett förstatligande verkligen rädda svenska järnvägen?

järnvägens
Sveriges järnväg ska inte förstatligas säger Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). (Foto: Getty Images och Claudio Bresciani/TT)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

Storbritannien tar tillbaka kontrollen över järnvägen. I Sverige får myndigheterna hård kritik från både fackföreningar och resenärer – men regeringen säger nej till att gå samma väg.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När South Western Railway i Storbritannien nyligen åter blev statligt ägd, markerade det början på en ny politisk kurs: hela järnvägen ska på sikt förstatligas. Reaktionerna lät inte vänta på sig – även i Sverige höjdes röster. 

Fackförbundet Seko, som organiserar tusentals järnvägsanställda, vill att Sverige ska ta efter. Men regeringen har en helt annan syn.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) avfärdar idén som ett steg i fel riktning. Till SVT säger han att ett förstatligande bara skulle föra oss tillbaka till det stelbenta system vi hade på 80-talet. 

MISSA INTE: Populära rengöringsmedlet – onödigt köp för de flesta hushåll

Regeringens satsning på järnvägen

Regeringen vill i stället lägga kraften på att rusta upp spåren och få tågen att gå i tid.

Svenska fjärrtåg har fått allt större problem med förseningar. Enligt Dagens Industri kom var tredje fjärrtåg i april fram för sent. 

I en ledartext i Dagens Industri skriver debattören Simon Johansson att Trafikverket länge har kritiserats för dålig upphandling och kortsiktiga beslut, trots att det är just denna myndighet som ansvarar för spårnätet – som fortfarande ägs av staten.

ANNONS

MISSA INTE: AI i vården: Teknik upptäcker sjukdom innan läkarna gör det

ANNONS

Fackens frustration och politikens försiktighet

Sekos krav på förstatligande handlar till stor del om att skapa ordning och struktur inom ett järnvägssystem som idag kantas av förseningar, personalbrist och planeringsproblem, menar de.

Men även om Socialdemokraterna i viss mån visar sympati för kraven, vill partiet inte gå hela vägen. Istället föreslås att staten tar tillbaka kontrollen över underhållet – trots att Trafikverket redan är beställare och att statliga Infranord är största utförare av järnvägen.

Och här pekar Simon Johansson på ett grundläggande problem: Trafikverket är en statligt myndighet som redan ska ha kontrollen. Problemet är inte att det inte är statligt. Problemet är att de inte sköter sitt uppdrag, menar exempelvis Riksrevisionen.

MISSA INTE: Ensamheten dödar – forskare varnar

SJ:s dubbelroll och frågan om konkurrens

SJ har ofta hamnat i blåsväder. Bolaget är statligt och dominerar fortfarande den kommersiella persontrafiken. Samtidigt får SJ kritik för förseningar och bristande kundservice. 

ANNONS

Detta bolag skulle få ensamrätt att köra tågen om järnvägen förstatligades – vilket skulle innebära att uppskattade konkurrenter försvinner. På de sträckor där konkurrens råder är priserna lägre, resandet tätare och kundnöjdheten högre. 

Att återgå till en modell där en enda aktör får hela ansvaret väcker därför frågor menar Johansson, inte minst när SJ:s förflutna visar på problem vid bland annat schemaläggning, vilket tidigare ledde till hundratals inställda avgångar per dygn.

Statliga SJ kör majoriteten av tågen, men även företag som MTR är aktiva på svensk räls. (Foto: Leonid Andronov Images och Gagliardi Photography)

Underhållsskulden som växt i decennier

Men den kanske mest akuta frågan gäller underhållet. Sveriges järnväg har i dagsläget en beräknad underhållsskuld på 91 miljarder kronor. Det framgår av Trafikverkets egna siffror, rapporterar SVT. Det är resultatet av flera decenniers underfinansiering, menar de.

I intervjuer har företrädare för Trafikverket uttryckt hopp om att punktligheten gradvis kommer förbättras när en mer robust infrastruktur byggs upp. 

Järnvägen framåt: struktur, ansvar och långsiktighet

Att lösa problemen på den svenska järnvägen kräver mer än en symbolisk omstöpning, tycker Johansson. Det handlar om bättre planeringshorisonter för tågbolagen, effektivare upphandlingar, en stabil finansiering av underhållet – och en tydlig ansvarsfördelning. 

ANNONS

En fungerande konkurrensmodell, snarare än en återgång till monopol, är enligt Johansson vägen framåt.

Läs mer om ekonomi:

Miljardbelopp rinner iväg – för att svenskarna inte byter bilförsäkring

10 resmål: Här får du mest semester för pengarna i sommar

Lurade pensionärer på deras besparingar – nu väntar fängelse

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS