I maj gav regeringen Konsumentverket i uppdrag att utreda starkare skydd för konsumenter vid telefonförsäljning, här är myndighetens slutsats.


Mest läst i kategorin
Konsumentverkets uppdrag att utreda konsumentskyddet vid försäljning via telefon skulle utgå från de kartläggningar och granskningar myndigheten gjort av de problem konsumenter upplever vid kontakt med telefonförsäljare, särskilt inom vissa branscher.
I Konsumentverkets uppdrag ingick att myndigheten skulle:
- bedöma om det finns brister i konsumentskyddet vid telefonförsäljning
- redovisa vilka åtgärder, inklusive ändringar i regelverket för att förbättra konsumentskyddet, som myndigheten ser behov av
- identifiera om det finns branscher eller produkttyper med särskilda problem
- överväga om det i så fall bör göras ytterligare avgränsningar i regleringen av telefonförsäljning, till exempel avseende produkttyper och målgrupper.
Källa: Regeringens pressmeddelande
“Om myndigheten bedömer att ändringar i regelverket är påkallade skulle t.ex. ett utökat
skriftlighetskrav eller ett förbud mot telefonförsäljning av vissa produkter
kunna komma i fråga”, står det i regeringsbeslutet om uppdraget.
“Utgångspunkten bör vara att nuvarande opt-outlösning ska bibehållas, men vid behov utvecklas i syfte att stärka konsumentskyddet”, fortsätter texten i regeringsbeslutet.
Bör förbjudas helt
Efter drygt tre månaders arbete har Konsumentverket kommit fram till att telefonförsäljning i första hand bör förbjudas helt, eller i andra hand regleras med ett opt-in-system, det skriver Dagens Nyheter.
Ett opt-in-system innebär att företag endast får kontakta de konsumenter som själva aktivt har anmält att de vill bli kontaktade.
Viktigt första jobb
Tina Wahlrot, ordförande för Kontakta, bransch- och intresseorganisationen för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och digitala kanaler ser Konsumentvekets förslag som ett utspel.
Hon pekar på att telefonförsäljning sysselsätter flera tusentals och att det är ett viktigt första jobb för många unga, ett argument som Kontakta ofta för fram i debatten.
Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör på Konsumentverket, håller med om att det är så, och påtalar att det också, ur integrationssynpunkt, kan vara ett viktigt jobb för nyanlända.
Hon tycker dock inte att det kan vara ett avgörande argument för att en försäljningsmetod ska få finnas.

Ingick inte i uppdraget
Tina Wahlrot menar att det inte ingick i Konsumentverkets uppdrag att utreda om telefonförsäljning skulle förbjudas.
“Uppdraget var att se över telefonförsäljning och om det finns reglering som behöver stärkas eller åtgärder som behöver vidtas kopplat till specifika varor, tjänster eller branscher. Man agerar faktiskt i strid mot regeringens uppdrag här och det är som jag ser det ren myndighetsaktivism, och det är faktiskt inte tillåtet i Sverige”, säger hon till DN.
Enligt henne har Konsumentverkets grundinställning till telefonförsäljning alltid varit negativ, varför den här sortens utredningar enbart kan landa i att affärsmetoden är dålig.
“Som man ropar får man svar, heter det. Tittar man bakåt på de undersökningar Konsumentverket har gjort så är ingången alltid att telefonförsäljning är en dålig kanal, och då är det klart att det är detta man kommer fram till”, säger Tina Wahlrot till DN.
Räcker inte att justera regler
Enligt Cecilia Tisell har utredningen följt regeringens direktiv. Hon menar att det helt enkelt inte räcker med att justera befintliga regelverk eller vissa områden.
“För att problemen med telefonförsäljning ska upphöra behöver telefonförsäljning upphöra. Det är en problematisk affärsmetod även om reglerna följs”, säger hon till DN.
Hon tillägger att den som rings upp av en telefonförsäljare blir överrumplad och att det är jättesvårt att ta till sig information om produkters egenskaper, priser, avtalstider och uppsägningsmöjligheter under ett samtal, och då samtidigt tänka över sitt behov.
Enligt henne är konsumenters förutsättningar för att fatta ett klokt och väl avvägt beslut dåliga vid telefonförsäljning.
Läs med på News55: De flesta vill förbjuda telefonförsäljning

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.