Bakljusen på bilen är allt för ofta släckta utan att föraren märker det. Omedvetna bilister skapar livsfarliga situationer på våra vägar.


Mest läst i kategorin
Allt fler bilar syns på vägarna med släckta bakljus – även vid regn, dimma och i skymning. Det skapar en ökad olycksrisk, vilket Riksförbundet M Sverige har varnat för.
Många förare är omedvetna om att de kör med släckta bakljus – något som innebär stora trafiksäkerhetsrisker. Trots att tända bakljus ökar synligheten och minskar risken för olyckor tillåter EU-regler att bilar körs utan bakljus under dagtid. Riksförbundet M Sverige uppmanar därför bilister att regelbundet kontrollera sin belysning.
“Den som är det minsta osäker bör lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar. Det är en liten insats, men som kan göra stor skillnad för att förhindra olyckor. Sen kan man förstås ha som vana att alltid köra med belysningen i ett läge där bakljusen är tända”, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Många bilister är inte medvetna om att deras bakljus är släckta
En studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visar att 59 procent av de observerade bilisterna körde utan tända bakljus i dagsljus. Forskarna kunde också se att andra trafikanter höll längre avstånd till fordon där bakljusen var tända, vilket tyder på en upplevd högre säkerhet.
“Många förare är inte medvetna om att deras bakljus är släckta. I många bilmodeller reagerar ljussensorn först vid mörker, som i en tunnel, men inte vid dimma eller regn. Därför måste man ofta slå på ljuset manuellt”, säger Heléne Lilja.
I undersökningen konstateras också att passerande bilar höll ett längre säkerhetsavstånd till bilar med tända bakljus, än till fordon med släckta bakljus.
EU-regel
Bakgrunden till problemet finns i EU:s regler om så kallade daytime running lamps (DRL), som infördes 2011. Syftet var att minska bränsleförbrukningen genom att använda svagare framljus under dagtid – men utan krav på tända bakljus.
Tidigare gällde i Sverige den så kallade halvljuslagen, där både fram- och bakljus alltid skulle vara tända även på dagen. När bakljusen nu ofta är släckta blir bilarna mindre synliga, särskilt vid försämrad sikt, vilket ökar risken för olyckor.
“Myndigheterna och fordonsindustrin bör arbeta tillsammans för att öka medvetenheten om dessa risker och införa åtgärder för att minska antalet fordon med släckta bakljus på vägarna. Svenska politiker bör på EU-nivå verka för att ändra lagstiftningen”, säger Heléne Lilja.
Läs också: Pensionärer rasar – många blir utan skattesänkning

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.