News55

Många tycker att digitala tjänster är svåra – bokar inte läkarbesök

Någon sitter framför en dator och en man håller i en surfplatta och ser konfunderad ut. De flesta svenskar använder internet varje dag, men det är trots det många som undviker att boka läkarbesök på grund av att de digitala tjänsterna upplevs som svåra.
De flesta svenskar använder internet varje dag, men det är trots det många som undviker att boka läkarbesök på grund av att de digitala tjänsterna upplevs som svåra. (Foto: Berna T./Pexels och bowie15/Getty Images)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 30 sep. 2025Publicerad: 30 sep. 2025

Nästan var fjärde vuxen svensk har avstått från att boka läkarbesök på grund av att de tycker att de digitala tjänsterna är svåra.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I år använder hela 97 procent av svenskarna internet och 93 procent gör det varje dag, men det finns fortfarande utmaningar, det visar Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och internet 2025“.

Rapporten visar att nästan var fjärde vuxen svensk avstår från att boka läkarbesök på grund av att de digitala tjänsterna är för svåra och att fler än en av tio känner att digitala vårdtjänster försvårar deras tidsbokning.

“Även om svenskarna ser många fördelar med hälso- och sjukvårdens e-tjänster tycker många att de är svårnavigerade eller krångliga att använda. Att människor avstår från att boka läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra är något vi ser i alla åldrar”, säger Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen, i ett pressmeddelande.

Många frågar AI om hälso- och sjukvård

Carl Piva, vd på Internetstiftelsen berättar att eftersom artificiell intelligens, AI, snabbt blivit en del av vår vardag har de tittat på hur svenskarna använder tekniken.

Enligt rapporten har fyra av tio svenskar använt ett AI-verktyg senaste året, användningen domineras av de som är födda på 00-talet.

Enligt rapporten har var femte AI-användare ställt hälso- och sjukvårdsrelaterade frågor i ett AI-verktyg.

“På kort tid har AI blivit svenskarnas nya sjukvårdsupplysare, samtalsterapeut, spökskrivare, personlig tränare, kompis, korrekturläsare, semesterplanerare och dietist, säger Jannike Tillå i pressmeddelandet.

ANNONS

Hon säger vidare att det finns en otrolig kreativitet i hur människor använder AI-verktyg och hur de formulerar sina promptar, alltså instruktionen, påståendet eller frågan de skriver för att få ett svar från ett AI-verktyg.

ANNONS

AI konkurrerar ut sökmotorer

Google har länge haft den ledande positionen när det gäller att ta reda på saker via internet, men nu utmanas den amerikanska sökmotorn av AI.

Numer ställer mer än var femte svensk frågor till ett AI-verktyg i stället för till en sökmotor.

“Det kan vara början av ett paradigmskifte vi ser här. På kort tid har svenskarna fått ett nytt beteende när de söker information. Men när svaren kommer direkt i ett AI-verktyg, ofta omskrivet eller förkortat och med otydligare källor, blir den källkritiska förmågan och förståelsen för hur AI-verktyg fungerar än mer viktig. Det här kommer att bli utmanande framåt, vi ser det redan nu”, säger Jannike Tillå i pressmeddelandet.

Läs mer på News55: Det oroar mest med digitala tjänster

Läs mer på News55: Många äldre behöver hjälp med digitala tjänster


ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

ANNONS
ANNONS