Färdtjänsten kom 40 minuter för sent och hon missade sin brorsons begravning. När hennes mamma skulle begravas hände det nästan igen.


Mest läst i kategorin
Maria-Elena Salo i Skellefteå har färdtjänst och på grund av att färdtjänstens försening missade hon sin brorson Zebastians begravning, det skriver Norran.
Hennes mamma avled nyligen, men när hon skulle åka till mammans begravning hade de tappat bort bokningen.
Personalen på LSS-boendet där Maria-Elena Salo bor säger att hon inte är den enda som har drabbats av försenad färdtjänst, det rapporterar Sveriges Radio.
Enligt dem är det inte ovanligt att färdtjänsten är försenad, eller att en bokning tappas bort.
Skulle komma två timmar innan
När Maria-Elena Salo ska hämtas med färdtjänst är hon beroende av specialfordon. Personalen bokade färdtjänsten fyra dagar innan mammans begravning, enligt bokningen skulle färdtjänsten dessutom hämta henne två timmar innan.
“Det var också för att känna den tryggheten att ‘jag kommer komma i tid'”, säger hon till Sveriges Radio.
Men trots den goda framförhållningen blev färdtjänsten åter försenad och Maria-Elena Salo kom fram till sin mammas begravning 45 minuter senare än avtalad tid.
“Det kändes som att jag hade bristande respekt som kom så sent, men också från taxis sida, att det var brist på respekt, för de visste om att det var en begravning jag skulle på och det visste de båda gångerna”, säger hon till Sveriges Radio.
Hon tycker att det känns otryggt, fast det inte ska göra det.

Kan inte garantera tiden
Stefan Rönnlund är vd för Skellefteå taxi, som har hand om färdtjänsten och han säger att han absolut tycker att människor ska kunna lita på färdtjänsten.
Enligt honom kan de dock aldrig till hundra procent garantera att ett fordon kommer på den exakt utsatta tiden när det beställs.
“Det är så att vi har svårt att förutse två dagar innan, eller en dag innan, var vissa bilar är och eftersom specialfordonen är mindre till antalet så är det verkligen så att då har vi faktiskt inte kontroll på, vid en given tidpunkt i framtiden, var de befinner sig”, säger han till Sveriges Radio.
Han tillägger att de gör allt som står i deras makt för att de inte ska hamna i de här situationerna.
Läs mer på News55: Fräcka bedrägeriet: Så luras äldre – via färdtjänsten

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.

Erfaren journalist, både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och Samhället för News55.