News55

Myndigheten: If:s reklam vilseleder konsumenter

If
"If hjälper mycket" stämmer inte riktigt när det handlar om skadedjur i hemmet (Foto: Getty Images och Larsen, Håkon Mosvold/TT)
Mira Ekberg
Mira Ekberg
Uppdaterad: 08 aug. 2025Publicerad: 08 aug. 2025

If:s reklamfilm får kritik av Konsumentverket för att vara vilseledande. Skador från möss ingår inte i försäkringen, trots att det antyds i reklamen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I en av försäkringsbolaget If:s reklamfilmer upptäcker en person spår av möss i ett köksskåp.

”Tänk till exempel att ni fått in möss i huset. Att låna grannens gårdskatt Stefan hjälper lite. If hjälper mycket,” uttrycks det i reklamfilmen.

Konsumentverket har granskat försäkringsreklamen och konstaterar att det budskapet är vilseledande. Det rapporterar TV4 Nyheterna.

Försäkringen täcker inte skador från möss

Enligt Konsumentverket täcker If:s boendeförsäkring inte skador som orsakas av möss. Det framgår av försäkringsvillkoren att skador från skadedjur är undantagna, oavsett vilken typ av boendeförsäkring kunden har tecknat.

Det enda som kan ersättas är kostnader för sanering.

ANNONS

“If hjälper mycket” stämmer inte

Konsumentverket ifrågasätter formuleringen i reklamen där det sägs att If ”hjälper mycket”. I sin bedömning skriver myndigheten:

ANNONS

”Mot bakgrund av att ersättning för skador orsakade av bland annat möss är undantagna från försäkringen kan även ifrågasättas om den aktuella försäkringen ’hjälper mycket’ såsom påstås i reklamfilmen.”

Myndigheten menar att försäkringsreklamen därför ger en felaktig bild av vad som faktiskt ingår i försäkringsskyddet. Det finns därmed risk att konsumenter vilseleds och fattar köpbeslut baserade på felaktig information.

Reklamen kan komma att förbjudas

Försäkringsreklamen är ett exempel på otillbörlig marknadsföring. Detta kan leda till att reklamen förbjuds av Patent- och marknadsdomstolen, skriver TV4. If har fått möjlighet att yttra sig och presentera vilka åtgärder man planerar att vidta.

”Mot bakgrund av vad som framkommer nedan ombeds If att redogöra för vilka åtgärder som kommer att vidtas samt när dessa kommer att vara genomförda”, skriver myndigheten i sitt yttrande enligt Aftonbladet.

If: Vi ser över om något behöver förtydligas

I en skriftlig kommentar till Aftonbladet skriver Jessica Balksjö Nannini, presskontakt på If, att de tar Konsumentverkets kritik på allvar:

“Vårt reklamkoncept bygger på vardagliga situationer som vi vet att våra kunder ställs inför, i det här fallet problemet med möss som flyttar in i huset. Nu har vi mottagit Konsumentverkets skrivelse och kommer att gå igenom vårt svar till dem och se över eventuella åtgärder samt om det finns något vi behöver förtydliga i detta fall”.

ANNONS

Läs mer på News55: Kommuner slarvade bort miljardbelopp: Gick till kriminella

Missa inte:

Svårt att få miljonärer att skänka pengar. Dagens PS.

Polestar och Volvo samarbetar om nya suv-modeller. Dagens PS.

Ernstberger på PR-turné – sågas av rådgivare. Realtid.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Mira Ekberg
Mira Ekberg

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

ANNONS
ANNONS