News55

Översvämningar och spöregn – rakt på Sveriges järnväg

järnväg
Stora delar av Sveriges järnväg är byggd i områden hotade av regn och översvämmningar. (Foto: Pixabay och Roman Avanov)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 17 okt. 2025Publicerad: 18 okt. 2025

250 mil bilväg och 195 mil järnväg går genom riskområden för översvämningar, skred och ras. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tusentals platser har pekats ut som särskilt sårbara av Trafikverket. Men bara en bråkdel har anpassats till de växande riskerna visar DN:s granskning.

När skyfallet slog till mot Västernorrland den 6-7 september var det ingen som anade hur kraftfullt det var. Små bäckar blev till floder som krossade vägbanor och banvallar. Upp till 146 millimeter regn föll. Bland de värsta septemberregnen som någonsin uppmätts i Sverige.

Men det är bara ett exempel i raden av klimatextremer som slagit mot Sverige de senaste åren. Kraftiga skyfall och skred har slagit sönder bilvägar och järnvägar i Dalsland, Värmland, Åre, Hudiksvall och Stenungsund.

Gustav Strandberg, klimatolog på SMHI, varnar.

“Detta kan inträffa exakt var som helst. Alla behöver vara beredda på att de kanske är näst på tur”, säger han till DN.

MISSA INTE: Varning: Bestäm inte pensionen utifrån när du tror du ska dö

Bara en försmak på vad som drabbar järnvägen

Det är sannolikt bara en försmak av vad som väntar. Skyfallen väntas bli 15-20 procent värre till seklets mitt, rapporterar SMHI. Skredrisken bedöms i värsta fall åttafaldigas till seklets slut.

ANNONS

Therése Sjöberg, verksamhetsansvarig vid Nationella expertrådet för klimatanpassning, pekar på problemen.

“Detta är en av de tydligaste risker som har pekats ut för Sverige. Vi underskattar effekterna av den här typen av händelser”, säger hon till tidningen. 

2024 tog expertrådet fram en kartläggning av de värsta riskerna med hjälp av Sweco. Det finns 250 mil bilväg och 195 mil järnväg i områden som klassas som särskilt känsliga.

David Hirdman, klimatanpassningsstrateg vid Sweco, är tydlig.

“Vår infrastruktur är inte anpassad för att hantera det förändrade klimatet. Vi står inför stora risker redan nu”, säger han till DN.

MISSA INTE: Här är Europas mest obehagliga flygplatser

ANNONS

Tusentals sårbara punkter

Längs de statliga vägarna och järnvägarna finns 4 343 sårbara punkter som riskerar att översvämmas eller förstöras redan vid 50 millimeter nederbörd. Omkring hälften finns i områden som dessutom har identifierats som känsliga för skred, ras eller erosion.

ANNONS

Malin Lind, senior specialist inom klimatanpassning på Trafikverket, konstaterar att risken ökar.

“Om du tittar på skyfallet i Västernorrland kan vi konstatera att de platser där infrastrukturen påverkades inte var med i vår analys. Bedömningen av riskerna måste ske lokalt”, säger hon.

I Trafikverkets förslag till infrastrukturplan för 2026-2037 ökas satsningen på klimatanpassning. 5 miljarder läggs på vägunderhåll och riskreducerande åtgärder.

Läs mer om ekonomi:

Nu glänser guld igen – ser rekordnivåer framför sig

Tre av fyra arbetare oroliga för låg pension

Pensionssystemet står stadigt – även när världen gungar

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS