EU-domstolen har slagit fast att parkeringsböter är en tjänst som ska momsbeläggas. Men vem som får stå för notan – bilisten eller parkeringsbolagen – är fortfarande oklart.


Mest läst i kategorin
“Vi tycker det här är konstigt”, säger Louise Bill, vd på branschorganisationen Svepark.
Hon är kritisk till förändringen som tvingar parkeringsbolag att lägga moms på kontrollavgifter, skriver DN.
MISSA INTE: Aktivister som stoppade rusningstrafiken på E4:an frias i HD
Parkeringsböter ses som en tjänst
Bakgrunden är ett avgörande i EU-domstolen från 2022, skriver Grant Thornton. Domstolen menar att kontrollavgifter som tas ut när bilister inte betalat är en form av tjänst.
“Som därmed är föremål för mervärdesskatt”, skriver EU-domstolen i sitt beslut. Tidigare har p-böter inte ansetts momspliktiga i Sverige.
Nu har Skatteverket kommit med en vägledning för hur detta ska tolkas här. Myndigheten slår fast att olika former av parkeringsböter ska momsbeläggas.
Det gäller också den som glömt betala färdbiljett eller tjuvåkt i kollektivtrafiken. Även där ska tilläggsavgiften beläggas med moms framöver.
MISSA INTE: Så väljer du rätt solkräm – utan att gå vilse i hyllan
Senaste nytt
Oklart vem som betalar
Men vem ska egentligen betala den nya momsen? Svaret är inte självklart och beror på hur kommuner och parkeringsbolag väljer att agera.
“Om de vill ta höjd för den tillkommande mervärdesskatten, kommer det totala beloppet i form av höjda avgifter påverka felparkerarna”, säger Pia Kjell, momsexpert på Skatteverket. Hon menar att det är upp till varje aktör.
Enligt lag får ingen ta ut mer än 1 300 kronor i parkeringsböter. I Stockholm ligger nivåerna mellan 900 och 1 300 kronor beroende på förseelsen.
Om en bot på 1 300 kronor momsbeläggs betyder det att 260 kronor går till staten. Frågan är om parkeringsbolagen får behålla bara 1 040 kronor eller om bilisten ska betala mer.
MISSA INTE: Vaccinering för äldre – en fråga som inte längre kan vänta
Parkeringsbolagen kan få ta smällen
Henrik Karlsson, partner och skatteexpert på Deloitte, tror att parkeringsbolagen får svårt att vältra över kostnaden. Reglerna sätter tak för hur mycket de får ta ut.
“Som reglerna ser ut nu så ser det inte ut att det går att välta över momskostnader på någon annan om du redan nu tar ut maxbeloppet”, säger han. Bolagen kan alltså tvingas svälja förlusten.
Deloitte har gjort en genomgång och kommit fram till att fastighetsägare och parkeringsbolag får ta smällen. Intäkterna från kontrollavgifter kommer att minska med 20 procent.
För bilister som redan tycker att parkeringsböter är höga kan det låta som goda nyheter. Men kommunerna kan välja att höja de lägre nivåerna för att kompensera.
Politikerna kan höja taken
Josefine Mittermaier, enhetschef på Stockholms trafikkontor, säger att det är en fråga för politikerna. De kan höja de lägre nivåerna från 900 och 1 100 kronor.
Det skulle ge utrymme att lägga på momsen utan att parkeringsbolagen förlorar intäkter.
Louise Bill på Svepark tror att någon medlem kommer överklaga till skatterättsnämnden. Organisationen vill ha rättslig prövning av de nya reglerna.
Svepark menar att detta ska prövas rättsligt och att de kommer att hjälpa deras medlemmar som vill begära ett förhandsbesked.

Nya parkeringsböter träder i kraft 2027
De nya reglerna börjar gälla först den 1 januari 2027. Branschen har bett om tid för omställning vilket Skatteverket beviljat.
För bilister betyder det att lappen på rutan kan bli dyrare om några år. Eller så får parkeringsbolagen nöja sig med mindre vinst på varje bot.
Oavsett vem som får betala för dyrare parkeringsböter är det tydligt att EU-domen kommer påverka både bilister och parkeringsbolag.
“Det hade varit bättre om riksdagen och regeringen hade ändrat lagen och förordningar”, säger Louise Bill.
Läs mer om ekonomi:
Så skyddar du ditt arv – även om du går bort först
Nästan 200 000 barn växer upp i skuld hos Kronofogden
Lista: De bästa och billigaste begagnade bilarna

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.