Man avsatte 250 miljoner. Syftet var att påskynda omställningen till eldrivna fordon, fasa ut de fossildrivna och klara klimatmålen. Några månader senare framstår den så kallade skrotningspremien som något av en flopp.
Mest läst i kategorin
Okej då. Kanske inte en renodlad flopp.
Att intresset för regeringens skrotningspremie varit minst sagt svalt kan vi dock vara överens om.
Med premien skulle 50 000 svenskar få möjlighet att delta, från augusti 2024 och ett år framåt.
Bidraget skulle betalas ut av Boverket.
Efter att nästan en fjärdedel av tidsperioden gått, har endast 138 personer hittills beviljats skrotningspremien. Detta enligt siffror som 2030-sekretariatet fått från Boverket.
50 miljoner till skrotningspremien
Det var den 20 augusti i år som regeringen avsatte 250 miljoner kronor för den nya skrotningspremien, som skulle ge 10 000 kronor för äldre bilar, vid köp eller leasing av en elbil. För lite enligt vissa.
Allt i ett försök att snabba på elektrifieringen och ta kontroll över klimatmålen, vilket miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) då var rörande överens om.
“Ska vi klara klimatomställningen behöver vi elektrifiera transportsektorn. Den skrotningspremie som regeringen nu har beslutat om kommer att skapa förutsättningar för fler hushåll att byta ut sina fossildrivna fordon mot elbilar”, sade finansminister Elisabeth Svantesson då i ett pressmeddelande.
Nu ser det dock ut som att satsningen står inför en kraftig inbromsning, för att inte säga – en tvärnit.
Läs mer om skrotningspremien här:
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.