Att köra bil kan snart bli betydligt dyrare. EU:s nya klimatsystem väntas driva upp priset på bensin kraftigt från 2027.


Mest läst i kategorin
En expert har till och med spekulerat i priser upp mot 35 kronor litern.
Bakom ligger EU:s nya system ETS 2 som startar 2027. Företag som säljer bensin och diesel tvingas då köpa utsläppsrätter för koldioxiden deras bränslen släpper ut.
Den kostnaden hamnar till stor del hos de som tankar, rapporterar Dagens PS.
Kör du bensin, diesel eller laddhybrid blir driftkostnaderna högre.
MISSA INTE: Jobba längre kan ge 5 000 kronor mer i pension
Tusenlappar i bensin för barnfamiljen
Konjunkturinstitutet har räknat på vad det kan betyda för en vanlig barnfamilj. Mellan 2 700 och 6 800 kronor extra per år beroende på hur mycket de kör och vad bilen drar.
Viktor Gunnarsson från Drivkraft Sverige tror på 1 till 2 kronor dyrare per liter redan 2027. Året efter kan det bli ytterligare 2 till 2,60 kronor mer.
Konjunkturinstitutet räknar med 1,32 kronor dyrare bensin och 1,41 kronor dyrare diesel i sitt basscenario. I värsta fall 3,36 till 3,59 kronor per liter.
MISSA INTE: Stor skillnad mellan bästa och sämsta indexfonder
Vissa varnar för mycket högre pris på bensin
Men vissa bedömare ser ännu värre utveckling. Bilexperten Ronny Svensson har nämnt möjligheten att priset kan närma sig 35 kronor litern. Nästan dubbelt så dyrt som idag.
I Tyskland ligger första terminshandeln för koldioxidcertifikat på 73 euro per ton, runt 863 kronor.
Det skulle motsvara 21 öre mer per liter bensin och 23 öre mer för diesel jämfört med 2025 års priser enligt Auto Bild.
MISSA INTE: Priserna lugnar sig – hushållen kan äntligen släppa loss
Stor skillnad mellan olika scenarion
Spännvidden är enorm mellan olika bedömningar. Mycket hänger på hur utsläppsrättspriset utvecklas. Vid 200 euro per ton blir bensin cirka 57 öre dyrare per liter. Vid 400 euro blir ökningen mycket kraftigare.
För många som är beroende av bilen – för att ta sig till läkare, handla eller besöka familj – kan de här höjningarna bli tuffa. Särskilt med fast inkomst där det inte finns mycket spelrum.
Tanken med systemet är att snabba på klimatomställningen genom att göra utsläpp dyrare. Men för bilägare som redan kämpar med ekonomin blir det en extra belastning.
Övergången från politiskt bestämda priser till marknadspriser på koldioxid är ett stort skifte. Hur det slår kan ingen säga säkert ännu. Men att det blir dyrare bensin verkar de flesta vara överens om.
Frågan är bara hur mycket. Och för den som är beroende av bil för att vardagen ska fungera känns osäkerheten jobbig.
Läs mer om ekonomi:
Flera bedrägerier mot äldre kvinnor – tre dömda
Skippa köttfärsen, slipp de höga matpriserna

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.