Arbetet med att förlänga tunnelbanans blå linje till Nacka och Söderort pågår för fullt och går nu in i ett nytt skede.


Mest läst i kategorin
Efter sex års byggtid närmar sig sprängningsarbetet sitt slut, och fokus skiftar till att omvandla tunnlarna till en färdig tunnelbana. Enligt Järnvägsnyheter är trafikstart planerad till 2030.
Under åratal har bergsprängningarna pågått längs den nya tunnelbanesträckan, men nu återstår endast 30 meter av tunneln under Sickla park. Därefter kommer arbetet att övergå till att färdigställa infrastrukturen.
Theresa Millqvist är projektchef för Blå linje till Nacka, och berättar för Järnvägsnyheter:
“Vi har ungefär 30 meter kvar att spränga under Sickla park och det kommer att ta några veckor till”, säger Theresa Millqvist.
Samtidigt byggs de nya stationerna längs linjen, där plattformar, väggar, trappor och hissutrymmen nu börjar ta form. I Järla, en av de kommande stationerna, håller perrongen redan på att färdigställas.
MISSA INTE: Bättre förr? Din matkasse är hela 2 825 kronor dyrare 2025
Nästa fas: Tunnelbanans spår och tekniska system
Under 2025 inleds nästa fas i projektet, vilket innebär spårläggning, installation av tekniska system och montering av rulltrappor och hissar.
Samtidigt fortsätter byggandet av biljetthallar och entréområden vid de nya stationerna.
“Under året kommer vi successivt börja med förberedelser för att lägga spår, installera tekniska system, montera rulltrappor och hissar och allt annat som behövs i tunnelbanan”, säger Theresa Millqvist.
Transporter av utsprängt berg kommer gradvis att minska i takt med att sprängningsarbetet avslutas. Därefter transporteras material och utrustning in genom arbetstunnlarna för att färdigställa tunnelbanan.
MISSA INTE: MinPensions senaste ändringar – Allt du behöver veta
Senaste nytt
Tunnelbanans trafikstart 2030
När infrastrukturen är på plats kommer tester av tekniska system och säkerhetsfunktioner att genomföras innan tunnelbanan kan tas i drift.
Målet är att resenärer ska kunna åka mellan Kungsträdgården och Nacka med Blå linjen från år 2030. Den nya förlängningen av tunnelbanan ska förbättra kollektivtrafiken i sydöstra Stockholm och ge snabbare resor till och från Nacka och Söderort.
Läs mer om ekonomi:
Krympflation: Storleken på varorna minskar, men inte prislappen
Expertens tre tips: Undvik vanliga fällorna när du shoppar
Behövde pengar: Fick passiv inkomst på 109 000 i månade

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.