Vid årsskiftet lämnar TV4 marknätet för att satsa på sin strömningstjänst – ett beslut som innebär att kanalen inte längre är gratis för dem som tittar via antenn.


Mest läst i kategorin
Under torsdagen meddelade TV4:s vd Mathias Berg att kanalen lämnar marknätet för att i stället satsa på sin strömningstjänst TV4 Play.
MISSA INTE: Expert inom pension: Så tar du ut tjänstepension smartast
Då är det sluttittat på vanliga TV4
På strömningstjänsten kan tittare fortfarande ta del av program och nyhetssändningar kostnadsfritt med reklam. Däremot kommer det inte gå att ta del av TV4-kanalen utan att vara betalande kund, skriver TV4 Nyheterna.
Beslutet är både ekonomiskt och strategiskt motiverat, säger Mathias Berg.
“Kostnaderna vi har i dag är för höga för att det ska vara ett bra ekonomiskt beslut att fortsätta distribuera (via marknätet)”, säger han till TV4 Nyheterna.
För de hushåll som ser på kanalen via andra, avgiftsbelagda distributionsformer – som kabel-tv, satellit eller stadsnät – sker ingen förändring.
TV4 har bytt ägare många gånger
TV4 hart haft en lång rad olika ägare. 2025 köptes kanalen av Schibstedt, vilket tillkännagavs i ett pressmeddelande i februari, då man köpte kanalen från Telia.
“Vår prioritet är att fokusera på det Telia gör bäst – att erbjuda världsledande kommunikationstjänster som används av miljontals människor varje dag. Det här avtalet ger TV & Media en ny, långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som det redaktionella oberoendet bevaras. Genom ett flerårigt distributionspartnerskap kommer vi att fortsätta erbjuda innehåll från TV4 och MTV som en del av vår attraktiva tv-portfölj”, sade Patrik Hofbauer, koncernchef för Telia Company, då.
TV4 slogs för marknätet – nu lämnar man
I början av 1990-talet stod en hård kamp om att få sända reklamfinansierad tv över det svenska marknätet. Hösten 1991 hade regeringen att besluta vilken aktör som skulle få koncessionen. Intresset var stort – hela 30 ansökningar kom in, varav många fyllda på ett formulär som tidningen Expressen hade publicerat.
Strid på kniven
De två huvudkonkurrenterna var TV4, då under namnet Nordisk Television, och Rix TV/M3, som ägdes av Kinnevik. Kraven för att få tillståndet var bland annat lokal produktion och en bred ägarbas. Den 11 september 1991 meddelade kulturminister Bengt Göransson att M3 skulle tilldelas koncessionen. Men mitt i valrörelsen gick moderatledaren Carl Bildt ut och lovade att en borgerlig regering skulle riva upp beslutet. Samma kväll drog Göransson tillbaka sitt besked.
Kort därefter nåddes en uppgörelse: Kinnevik drog tillbaka sin ansökan för Rix TV men fick i gengäld gå in som 30-procentig ägare i Nordisk Television. Dessutom bildades reklambolaget Airtime, som skulle sälja reklam för både TV3 och TV4, med Kinnevik som majoritetsägare. På så sätt fick Kinnevik inflytande över nästan all svensk tv-reklam.
Samarbetet blev dock kortvarigt. Sommaren 1993 sade TV4 upp avtalet med Airtime och byggde i stället upp en egen försäljningsorganisation. Konflikten ledde till långa juridiska strider som pågick fram till 2002, då parterna förlikades i samband med att Jan Stenbeck gick bort.
Nordisk Television tilldelades till slut koncessionen den 7 november 1991. Några veckor senare, den 2 december, startade provsändningar från flera orter runt om i landet – bland annat Göteborg, Stockholm, Malmö och Uppsala.
Läs mer:
Expert inom pension: Så tar du ut tjänstepension smartast
Lena anmälde SJ till DO – för ålderism: “Förfärligt”
Olycka: Dödade hästar med luftballong – Hästägaren åtalas

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.

Har arbetat med News55 sedan 2018 och är idag ansvarig utgivare. Tycker att det är viktigt att lyfta fram äldrefrågor och bekämpa ålderismen som breder ut sig i samhället. Stolt över News55:s manifest: Vi står alltid på målgruppens sida.