Tyska Rosa Bandets bröstcancerkampanj ”Check it before it’s removed” i sociala medier anspelar på Facebooks censurerande av nakenhet och kvinnobröst.
Mest läst i kategorin
Facebook har blivit kända för att vara snabba med att censurera bara bröst, åtminstone när de sitter på kvinnor.
Extra bisarrt har det blivit när exempelvis en dansk folketingpolitiker inte ens fick länka till en bild på statyn ”Den lille havfrue” eller när SVT inte tilläts dela en artikel om ett toplessbad i Umeås badhus. Kritiken mot Facebook har bland annat resulterat i hashtaggen #freethenipple som plockats upp av artister som Miley Cyrus och Rihanna.
LÄS MER: Stefan Einhorn: Vi “förlorar” inte “kampen” mot cancer
Lanserades på kvinnodagen
Nu har tyska Rosa Bandet hittat ett fiffigt sätt att utnyttja Facebooks hårda nakenpolicy i sitt kampanjande. ”Check it before it’s removed” heter kampanjen avsedd för sociala medier som man lanserade på kvinnodagen, rapporterar Dagens Media.
På kampanjhemsidan ber man besökare att dela någon av de kampanjbilder man lagt upp föreställande 17 kvinnor med blottade bröst och just budskapet ”Check it before it’s removed” anspelandes på Facebooks bildpolicy.
LÄS MER: Katarina Hultling om sin bröstcancer
17 kvinnors berättelser om bröstcancer
Det går även att se hur många av bilerna som blivit borttagna från Facebook eller Instagram. Ännu har dock ingen bild plockats ner.
Kampanjen är baserad på de 17 kvinnornas egna berättelser kring bröstcancer och man kan även se en film som instruerar kvinnor i hur de regelbundet bör undersöka sina bröst för att upptäcka cancerknölar i tid.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.