News55

Varannan senior har svårt med digitala tjänster

En äldre man sitter vid datorn. En ny undersökning visar att många seniorer över 65 tycker att det är svårt att använda digitala tjänbster
En ny undersökning visar att många seniorer över 65 tycker att det är svårt att använda digitala tjänbster. (Foto: Unsplash)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 22 maj 2024Publicerad: 22 maj 2024

Ungefär 20 procent av Sveriges befolkning är över 65 år, nu visar en ny undersökning att över hälften av dem upplever utmaningar med att använda digitala tjänster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny undersökning från det digitala tjänste- och programvaruföretaget Tietoevry visar att en av fem svenskar över 65 tycker att de flesta digitala tjänster är svåra att använda.

Välkomnar digitaliseringen

De flesta som svarat på undersökningen, som gjorts bland personer som är 65 år och äldre i Sverige, Norge och Finland, uppger att de ser digitaliseringen som något som är välkommet och kan vara till hjälp i det dagliga livet.

Internationella direktiv säger att digitala tjänster ska vara tillgängliga, men många svenskar över 65 har svårt att använda dessa tjänster.

De flesta svenskar som svarat på undersökningen uppger att de självständigt använder digitala enheter och tjänster och 95 procent använder dagligen digitala enheter.

De digitala tjänster som används mest är banktjänster, sjukvård och andra offentliga förvaltningstjänster samt sociala medier.

Trots det upplever 54 procent av svenskarna över 65 utmaningar med att använda digitala tjänster,

De känner bland annat oro över informationssäkerhet, upplever tekniska problem med sin utrustning och har bristande eller föråldrad kunskap.

ANNONS
ANNONS

Få med alla på tåget

Markus Burström, som arbetar med tillgänglighetsfrågor inom Tietoevry Care Studio säger att vi inte kan inte nöja oss med att en majoritet använder digitala enheter och tjänster självständigt.

Han menar att för att skapa ett inkluderande digitaliserat samhälle behöver vi få med alla på tåget.

“Ju bättre vi förstår hur medborgare över 65 år vill och kan använda digitala verktyg, desto bättre lösningar kan vi skapa. Det är viktigt att tillgänglighetsaspekten är en integrerad del i utvecklingen från början”, säger han i ett pressmeddelande.

Anpassa till målgrupperna

Hela 17 procent av de som svarat på undersökningen uppger att de tycker att digitaliseringen av tjänster har minskat deras förmåga att agera självständigt.

En av fem, eller 20 procent, uppger att de har liten egen förmåga att använda nya onlinetjänster och lösa problem med dem.

I undersökningen uppger 34 procent att de inte hänger med i utvecklingstakten och 19 procent uppger att de inte upplever sig som jämställda samhällsmedlemmar i den alltmer digitaliserade världen.

ANNONS

Majoriteten av respondenterna i alla tre länder som har uppgett att de har vissa utmaningar som påverkar deras användning av digitala enheter anger kognitiva och synrelaterade problem som orsak till sina utmaningar.

“Syftet med att digitalisera är att det ska bli enklare och bättre för användarna. Vi ska digitalisera rätt saker och på rätt sätt, så att det blir ett konkret stöd i vardagen. Därför behöver det i ett tidigt skede av varje ny digital lösning utvärderas hur den bäst anpassas till målgrupperna”, säger Carina Wiman i pressmeddelandet.

Hon är affärschef för nya lösningsområden vid Tietoevry Care.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS