Debatten om äldres rätt att köra bil dyker upp med jämna mellanrum, ofta efter en allvarlig olycka. Men enligt erfarne motorjournalisten Robert Collin tenderar diskussionen att bli ensidig. Yngre och medelålders förare orsakar många allvarliga olyckor utan samma uppmärksamhet.


Mest läst i kategorin
Efter den uppmärksammade dödsolyckan vid Slottsbacken i Stockholm i augusti, där en förare i 80-årsåldern anhölls misstänkt för vårdslöshet i trafik, tog diskussionen om äldres körkort återigen fart.
I en kommenterande text i Aftonbladet beskriver motorjournalisten och krönikören Robert Collin, 76, detta som ett välbekant mönster: så snart en olycka med en äldre förare uppmärksammas blir åldersfrågan central i debatten.
Farliga förare finns i alla åldrar
I Aftonbladet framhåller Collin flera exempel som visar att vårdslösa förare finns i alla åldrar – inte bara bland äldre bilförare. 15-åringar som kör vårdslöst på elsparkcyklar, 19-åringar som vägrar stanna för polisen, 40-åringar som använder bilen som kontor och 50-åringar som missar rondeller.
Detta utan att väcka samma uppmärksamhet. Han påpekar att det sällan diskuteras om åldersgränser eller extra kontroller för yngre bilister.
Det riskerar att skapa en snedvriden bild av verkligheten, där de äldres brister överdramatiseras medan faror från andra åldersgrupper tonas ned.
Äldre förare kan vara säkrare
Collin framhåller att unga och medelålders förare ofta utgör större risker i trafiken än äldre. Äldre förare med erfarenhet och rutin kan däremot köra säkert, medan yngre förare ibland tar onödiga risker.
Han lyfter exempel på vänner som kör långt upp i åttioårsåldern med husbil, rallybil eller taxi.
“De – och många andra 80-åringar – kör vidare med en god dos rutin, med lite större marginaler om det behövs och är mindre riskbenägna. Kanske slutar de köra i mörker eller i snöstorm om det inte är tvunget,” skriver han i Aftonbladet.
Ekonomi bakom debatten
News55 har tidigare skrivit om trafikläraren Amer Adem som menar att äldre bilförare utgör den största risken i trafiken. Han föreslår bland annat återkommande trafikutbildningar för äldre och anser dessutom att tröskeln för att dra in körkortet för denna grupp är för hög.
På SvD Debatt 5 juli föreslog Bilprovningen, Trafiklärarnas Riksförbund, NTF och optikerfirman Synoptik obligatoriska ögonkontroller för alla över 45 år.
Enligt Collin handlar dessa förslag inte enbart om trafiksäkerhet. Han menar att både optiker och körskolor tjänar på återbesök, medan äldre bilförare ständigt pekas ut som farliga.
Collin ifrågasätter om samhället verkligen vinner på detta fokus.
Läs mer på News55: 8 av 10 cyklister oroliga för bilister
Se även: Efterlängtad nyhet från Kia – nu släpps priserna. Dagens PS

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.

Som skribent på News55 behandlar Mira Ekberg ämnen med fokus på kultur och nöje, samhälle, hälsa, resa, husdjur och livet i stort.