Elfvings Matblogg
Toppkrogens paradnummer är värt halva resan
Ulf Elfving
Annons
Annons
Reklamfilmens högtid står åter för dörren. Natten till måndag, svensk tid, spelas den amerikanska fotbollsligan NFL:s finalmatch Super Bowl. Och reklampauserna är – för allt från biltillverkare till filmstudior – de mest åtråvärda marknadsföringsögonblicken på året.
Efterfrågan styr priset och årets Super Bowl är inget undantag, enligt den reklamfokuserade tidningen Ad Age. I år kostar det uppemot sju miljoner dollar, motsvarande 73 miljoner kronor, för ett företag att köpa 30 sekunders reklam.
Rättigheterna att sända matchen, och därmed håva in stålarna, vandrar i en bestämd rotation mellan några av USA:s största tv-bolag varje år. I år är det Fox tur att sända matchen.
I fjol kostade 30 sekunder Super Bowl-reklam uppemot 6,5 miljoner dollar, enligt NBC Los Angeles.
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.