Elfvings Matblogg
Bättre pommes frites har jag knappast smakat
Ulf Elfving
Annonsintäkterna för svenska medier faller snabbt, enligt månadssiffror från branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.
I augusti hanterades medieinvesteringar på totalt 881,8 miljoner kronor, en nedgång med 22,7 procent jämfört med samma månad i fjol.
Annons
En del av förklaringen är att augusti i år hade en faktureringsdag mindre än augusti 2022. Men det förklarar inte hela nedgången i inflations- och räntechockens Sverige.
"Lågkonjunkturen påverkar samtliga kategorier och medieinvesteringarnas inbromsning ser ut att vara kraftig efter sommaren", kommenterar Benjamin Holmfred, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Han vill dock se septembersiffran innan han uttalar sig om i fall det är en trendmässig nedgång.
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, beskriver utvecklingen i augusti som "mycket svag".
"Medieinvesteringarna har nu backat nio av de senaste tio månaderna. Att augusti 2023 innehöll en faktureringsvecka mindre än samma månad 2022 påverkar resultatet cirka 12-15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om 10 procent jämfört med augusti 2022", skriver han.
Månadssiffrorna visar hur mycket pengar som investeras i media via Sveriges Mediebyråers medlemmar, som i sin tur hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.
För investeringar i tv-reklam blev det en nedgång på 30,5 procent till 275 miljoner kronor. Investeringar i utomhusreklam föll också markant, ned 21 procent till 130,1 miljoner.
Även onlinereklam vek av nedåt kraftigt, liksom investeringarna i annonser i dagspress – med undantag för kvällspressen.
Största nedgången noterades för direktreklam/annonsblad, ned med 61,3 procent till 5,2 miljoner kronor.
Annons
Annons
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.