A-
A+

Baumbach skildrar dödsskräck med humor

Noah Baumbach (till höger) tillsammans med skådespelaren Adam Driver på filmfestivalen i Venedig.
Noah Baumbach (till höger) tillsammans med skådespelaren Adam Driver på filmfestivalen i Venedig.
FilmTT

Noah Baumbachs filmatisering av Don DeLillos roman "Vitt brus" inviger årets filmfestival i Venedig. "En catchy sång om döden" avslutar berättelsen om en familj som flyr för livet undan ett giftmoln.

Annons

Annons

Adam Driver, regissören Noah Baumbach, Don Cheadle, Greta Gerwig och Jodie Turner-Smith poserar för fotograferna i Venedig.
Adam Driver, regissören Noah Baumbach, Don Cheadle, Greta Gerwig och Jodie Turner-Smith poserar för fotograferna i Venedig.
Adam Driver i 'White noise'. Pressbild.
Adam Driver i "White noise". Pressbild.

Don DeLillos roman ”Vitt brus” utspelas på 1980-talet, men när Noah Baumbach skulle omvandla den till film hittade han en mängd likheter med vår tid.

Boken är så relevant när det gäller det ögonblick vi befinner oss i nu, säger Baumbach när han och några av hans skådespelare möter pressen i Venedig. ”White noise” är invigningsfilm på årets festival.
Jag tog in DeLillos språk, men lade också till mitt eget.

Lider av dödsskräck

Adam Driver spelar en universitetsprofessor som är inne på sitt tredje äktenskap. Greta Gerwig (Baumbachs hustru i verkliga livet) spelar hans hustru, tillsammans har de en mängd barn i olika åldrar.

Drivers rollfigur lider av dödsskräck. Plötsligt blir det kaos när ett moln med dödligt gift närmar sig staden där de bor. Familjen flyr tillsammans med alla grannar för att undkomma. Mer ska inte sägas här för den som inte läst boken, filmen kommer på bio och på Netflix i slutet av året.

Handlingen kretsar mycket kring liv och död. Baumbach konstaterar att människan skapar ritualer för att tackla döden.

När den sedan kommer vet vi inte hur vi ska svara. Det här molnet, är det verkligen så farligt?

Annons

Annons

"Tänkte på katastroffilmer"

Han har med ”White noise” velat återskapa lite grand av hur de 80-talsfilmer, som han växte upp med, såg ut.

Jag vet inte om man kan säga att det fanns film noir på 1980-talet, men om det gjorde det så ville jag att det skulle likna det. Jag tänkte på 80-talets katastroffilmer, på romantiska komedier, det finns ett filmiskt språk som var tillgängligt för mig, och jag kände för första gången att det här var en film som krävde det.

Han bad också Danny Elfman att skriva musik som påminde om 1980-talet – Baumbach nämner Tangerine Dream, syntmusik och mycket mer.

Till slutscenen bad jag honom ”skriv en catchy sång om döden”.

"Hade en extramage"

Adam Driver säger att det kändes fint att spela en person som är stressad, men som aldrig vill visa det utan i stället sätter folk i fara genom att i det längsta låtsas vara lugn.

Han ser ju också ut på ett visst sätt. Jag har inte börjat tappa håret, men det skulle killen här göra. Så jag hade peruk och jag gick upp i vikt. Vi hade en extramage om det skulle behövas men tyvärr gick jag upp så mycket att den aldrig blev använd.

Noah Baumbach konstaterar att perukerna var ett mycket medvetet val från hans sida.

De flesta av mina huvudrollsskådespelare hade peruker och det var intressant att se hur dessa rollfigurer förändrades när perukerna kom på. Det lyfte dem lite.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.