A-
A+

Charterbolagen jagar flyg "med ljus och lykta"

SAS-flyg står parkerade på rad på Kastrups flygplats på måndagskvällen efter det att piloterna tagits ut i strejk.
SAS-flyg står parkerade på rad på Kastrups flygplats på måndagskvällen efter det att piloterna tagits ut i strejk.
EkonomiTT

Hundratals charterresenärer är strandade vid Medelhavet.

Och hundratals vet inte om de kommer i väg på de charterresor som flygs med SAS-plan till helgen.

Både Ving och Apollo letar nu febrilt efter flygplan – men läget är ansträngt.

Annons

Annons

Både Ving och Apollo letar över hela världen efter alternativa flygplan sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk. Men det finns få plan som står tomma.

Bara den här veckan har Ving 1 800 inbokade resenärer, varav de flesta ska på charter, som har bokat resor som flygs med SAS-plan.

I nuläget vet Ving inte hur många av dem som kommer att få sin resa inställd.

Vi har en tät dialog med SAS för att få klart för oss hur många som blir påverkade, säger kommunikationschefen Claes Pellvik.

Flyg som sker med SAS Connect och SAS Link påverkas inte av strejken.

Hundratals strandade vid Medelhavet

Vings charterflyg går på fredagar, lördagar och söndagar. Det betyder att de flesta av kunderna är inbokade på resor till helgen, vilket ger företaget några dagar på sig att försöka hitta alternativ.

Strejken innebär också att de som är på semester på sina charterdestinationer nu och ska resa hem till helgen kan få sina hemresor avbokade.

Därför pågår ett intensivt arbete med att hitta alternativa hemresor.

Jag vill understryka att vi aldrig kommer att lämna gäster strandsatta på resmålen, utan vi kommer se till att de kommer hem. Däremot kan det dra ut på tiden, man kan bli kvar någon dag extra, säger Claes Pellvik.

Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge beskriver en liknande situation. Ett par hundra av bolagets gäster blev, efter det att pilotstrejken bröt ut på måndagen, fast i Grekland och Albanien.

Vi letar över hela världen med ljus och lykta efter andra flyg att sätta in. Men tyvärr är det inte bara SAS som har problem, läget är ansträngt för många bolag. Våra flygkoordinatorer och flygplanerare har inte sovit mycket de senaste veckorna, säger hon.

Annons

Annons

En ketchupeffekt

Enligt Sandra Miller Kinge beror mycket av flygbranschens problem på pandemin. Flygbolagen har fortfarande inte kommit upp i full kapacitet. Det råder brist på besättning. Samtidigt beskriver hon det som en ketchupeffekt, alla vill ut och resa samtidigt.

Vi tittar på alla möjligheter för att få hem folk. Vi har rutiner för att jobba med sånt här och brukar kunna lösa det ganska smärtfritt, säger hon.

Det här är inte första gången som SAS piloter strejkar. Men enligt Claes Pellvik på Ving sker den här strejken i en extra utsatt tid.

Tidigare SAS-strejker har typiskt sett varit på våren eller försommaren, då är det en enklare situation. Juli är en olycklig tidpunkt. Vi jobbar stenhårt för att hitta alternativa lösningar och rädda semestrarna, men det är inte så lätt. Vi är mitt inne i högsäsong, det är den största resemånaden på året, och det var väldigt välbokat redan innan, säger han.

Både Apollo och Ving betalar hotell för de som inte kommer hem samt ersätter fullt ut de resenärer som får sina resor inställda.

Vi kommer vid ett sådant tillfälle att återbetala hela resans pris omgående, både flyg, hotell och eventuella reseförsäkringar, hyrbilar och matpaket. Vad gäller eventuell kompensation för själva olägenheten så är det inte något vi som arrangör står för. Där finns det EU-lagstiftning som gäller, och sådana krav får man ställa till SAS, säger Claes Pellvik.

TT: Kommer ni i er tur sedan att kräva pengar från SAS för avbokningarna?

I det här läget ligger fokus på att ta hand om gästerna och se till att de inte ligger ute med pengar. Hur vi löser våra förehavanden med SAS är något vi kommer att ta med dem i efterhand, säger Claes Pellvik.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.