"Det här är ett jätte-jättedåligt beslut"

Laila Granholm utanför Handelsbankens kontor i Västertorp.
Laila Granholm utanför Handelsbankens kontor i Västertorp.
EkonomiTT

Ett riktigt dåligt besked.

Handelsbankens beslut att stänga kontor möter verkligen inte applåder bland bankkunder i Västertorp i Stockholm.

Annons

Annons

Laila Granholm är gammal kund i banken, hon har bott i Västertorp i 50 år och har kunnat gå till banken på Störtloppsvägen då och då för att få hjälp, berättar hon.

Jag tycker att det är riktigt dåligt att de ska stänga kontor.

Hon går dit emellanåt för att få hjälp med det mesta som rör hennes pengar.

Jag tar ut och gör överföringar. Jag hoppas verkligen att den här banken får vara kvar, säger hon.

Inte digitalt för alla

Om kontoret stänger måste hon be sina söner om hjälp med skjuts till något annat kontor. Att använda digitala tjänster är inte aktuellt för henne.

Jag tycker att det är bra att det finns här, när man är så gammal, säger Laila Granholm.

Hilda Diaz från Fruängen är arg och upprörd över Handelsbankens besked om bankkontoren.

Det här är ett jätte-jättedåligt beslut. Var ska man göra sina bankärenden?

Hon befarar att hennes kontor i Västertorp kommer att drabbas. Det är litet, men ligger nära. De andra storbankerna har flyttat för länge sedan, och nu finns bara det här kvar i hennes trakter.

De kommer nog att stänga här, suckar hon uppgivet.

Det digitala fungerar inte alltid för henne, berättar hon. Därför tar hon cykeln till banken någon gång per månad.

Det är inte det att jag inte vill, jag är inte motståndare till digitalt. Men det är svårt, jag kan inte allt.

Annons

Annons

Bytte bank

En annan bankkund, som vill vara anonym, förklarar att han är beroende av banken. Han berättar att han bytte till Handelsbanken just för att det här kontoret finns så nära. Hans gamla bank höll på och "joxade" med kontoren.

Inte heller han är förtjust i att göra sina bankärenden via nätet.

Handelsbankens vd Carina Åkerströms förklaring, att kunderna driver på mot det digitala, fnyser de åt. Att förändringen skulle vara nödvändig för att kunderna vill uträtta sina ärenden på nätet är verkligen inget de känner igen.

Någonstans måste man kunna få hjälp, säger Hilda Diaz.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons