Dystopiskaparen: Verkligheten hunnit ikapp

'Wasteland 3' utspelas i en dyster version av framtiden, men till skillnad från föregångarnas ökenliknande landskap blir det mycket snö den här gången då handlingen är förlagd till amerikanska Colorado. Pressbild.
"Wasteland 3" utspelas i en dyster version av framtiden, men till skillnad från föregångarnas ökenliknande landskap blir det mycket snö den här gången då handlingen är förlagd till amerikanska Colorado. Pressbild.
SpelTT

Kannibalism, mördarrobotar och moraliska dilemman – framtiden är här.

Samhällets förfall är alltid bara ett steg bort, det känns så nu mer än någonsin tidigare, säger spelveteranen Brian Fargo till TT om den senaste delen i "Wasteland"-serien, kopplingarna till verkligheten och varför rollspel är som tiokamp.

Annons

Annons

Valmöjligheterna i 'Wasteland 3' är många, både vad gäller rollfigurernas utseende och handlingens framfart. Pressbild.
Valmöjligheterna i "Wasteland 3" är många, både vad gäller rollfigurernas utseende och handlingens framfart. Pressbild.
Den postapokalyptiska världen är en våldsam värld, både människor och maskiner står i spelarens väg. Pressbild.
Den postapokalyptiska världen är en våldsam värld, både människor och maskiner står i spelarens väg. Pressbild.

Premissen i "Wasteland 3" är inte ny, civilisationens förfall efter kärnvapenkrig och den efterföljande kampen mellan olika blodtörstiga grupperingar för mänsklig överlevnad på ett både fysiskt och kulturellt plan har skildrats i otaliga former. Men enligt Brian Fargo har det skett ett paradigmskifte de senaste åren:

Den verkliga världen har definitivt hunnit ikapp. Med totalitära stater, flyktingkriser och ledare som ja, för tankarna till annat.

Fargo är dock tydlig med att Inxile Entertainments snödränkta rollspelsäventyr, komplett med robotmonster och mer eller mindre mänskliga fiender, är stöpt helt och hållet ur fantasin.

Vi vill inte få det att framstå som om vi försöker skrapa ihop billiga poäng på att kommentera samtiden. Vi försöker inte vara politiska. Folk får tillräckligt med den typen av verklighet genom att slå på tv:n.

Vuxna problem

"Wasteland" tillhör kategorin spel som bröt ny mark i slutet av 1980-talet men som först i efterhand fick sitt stora genomslag. Uppföljaren "Fallout" blev den kommersiella succé som originalet aldrig uppnådde. Spelserien med taktiska anslag, retrofuturistisk estetik och skruvad humor har blivit en kassako för utgivaren Bethesda.

Originalet däremot fick nytt liv först efter en lång tids rättighetsdiskussioner och lyckad gräsrotsfinansiering.

Det var en 20-årig kamp för att få rättigheterna, och genom att crowdfunda slipper vi en hel del av flaskhalsarna som kan uppstå, även om fansen såklart är väldigt tydliga med vad de vill ha, säger Brian Fargo.

Vad fansen vill ha verkar vara mer av samma. Både "Wasteland 2" och "Wasteland 3" har utvecklats med finansiellt bidrag från fansen. Trean fortsätter i sina föregångares anda att låta spelaren styra en grupp överlevande som måste navigera ett intrikat nät av faror och grupperingar i den raserade världen, den här gången snötäckta Colorado.

Det är ett vuxet spel. Vi försöker inte skönmåla saker, eller undvika dem, det kommer att vara sex och droger och våld. Däremot vill vi inte göra något som är onödigt grovt och stötande.

Annons

Annons

Vänner och ovänner

Förutom existerande stridande grupperingar kan spelaren även hamna i konflikt med en annan spelare. "Wasteland 3" tillåter nämligen, för första gången i serien, två spelare att dela kampanj och gemensamt ta sig fram i det frusna landskapet. Men om en spelare loggar ut kan den andre fortsätta och ändra på allt från handlingens riktning till vad "kompisen" har på sig.

Allt du gör påverkar handlingen. Och det har andra utvecklare sagt tidigare, men vi försöker verkligen bygga en värld där val du gör har faktiska konsekvenser. Jag har själv spelat igenom flera gånger och hittar varje gång saker som jag inte visste fanns tidigare.

Brian Fargo är snabb med att påpeka att han enbart ser fördelar med en titel som kan erbjuda en ny upplevelse varje genomspelning.

Men det är klart att det är en balans. Rollspel är verkligen den ultimata spelformen på det sättet tycker jag. Du måste ha så många olika delar, det ska vara snygg yta, men också imponerande soundtrack, en engagerande historia och bra spelmekanik. Som spelutvecklare är det som att syssla med tiokamp.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons