A-
A+

Få bötfälls för buskörning med vattenskotrar

Onödig och störande körning har även tidigare varit ett brott, men då har sjöpolisen varit tvungen att göra en anmälan via Åklagarmyndigheten. Arkivbild.
Onödig och störande körning har även tidigare varit ett brott, men då har sjöpolisen varit tvungen att göra en anmälan via Åklagarmyndigheten. Arkivbild.
BrottTT

Buskörning nära badplatser och hamnar har lett till många klagomål på vattenskotrar. I somras fick polisen möjlighet att bötfälla på plats, men resurserna räcker inte till.

Vi är för få och vi har alldeles för mycket annat vi måste prioritera, säger Per Engvall på sjöpolisen i Stockholm.

Annons

Annons

Antal bötfällda på plats i juli och augusti.
Antal bötfällda på plats i juli och augusti.

Vattenskotrar som kör för fort eller för nära badplatser och stör i hamnområden är ett återkommande problem under somrarna, speciellt i storstäderna. Sjöpolisen välkomnade därför möjligheten att från den 1 juli i år kunna utfärda böter på plats till de förare som stör. Boten för buskörning blir 1 500 kronor och rubriceringen är onödig och störande körning.

Trots det har få vattenskoterförare bötfällts hittills i sommar. Enligt statistik från polisen handlar det om totalt 20 inrapporterade fall under juli och augusti.

Vi är för få, vårt regionala ansvarsområde är alldeles för stort och vi har alldeles för mycket annat vi måste prioritera. Vi rapporterar dem som vi träffar på, men hinner inte ha en fast patrull hela tiden på vattenskotrarna, säger Per Engvall, samordnare vid sjöpolisen i Stockholm.

"Kriminella konstellationer"

Per Engvall tycker ändå att möjligheten att bötfälla på plats är ett bra verktyg som minskar administrationen för rättsväsendet. Onödig och störande körning var även tidigare ett brott, men då var sjöpolisen tvungen att göra en anmälan via Åklagarmyndigheten som sedan kunde gå vidare till tingsrätten.

Men vederbörande ska erkänna och skriva på boten, gör de inte det blir det gamla förfarandet med anmälan. Många av dem som utgör problemet i Stockholm ingår i kriminella konstellationer. De nekar in i det sista och då hamnar de utanför den här statistiken.

Annons

Annons

"Buskör inte framför oss"

En ytterligare anledning till att så pass få böter utfärdats kan vara att sjöpolisen bara finns i Stockholm och Västra Götaland. Kustbevakningen har efterfrågat samma möjlighet att utfärda böter på plats, men har i dagsläget inte den befogenheten.

Sjöpolisen och Kustbevakningen samarbetar dock med jämna mellanrum i gemensamma insatser mot buskörningen. När polisen dyker upp blir det ofta lugnare i området, vilket är positivt men gör det svårare att dela ut böter, enligt Per Engvall.

När vi väl kommer på plats då sticker de eller lägger sig och väntar tills vi försvinner. De buskör inte framför oss, utan de är ögontjänare som alla andra.

Vill se båtregister

Per Engvall tror att möjligheten att skriva ut böter på plats kommer att leda till fler bötfälls framöver. Han ser positivt på införandet av ett förarbevis för vattenskotrar nästa år, som kommer göra att polisen kan sätta större press på uthyrarna.

Jag vill också slå ett slag för att införa ett båtregister igen. Då kan vi lättare identifiera vem vattenskotern tillhör. Om det sker något allvarligare brott kan vi då spåra dem i efterhand, säger han och tillägger:
Det krävs en attitydförändring i stort, många av dem vi stoppar är inte sjöfolk. De har ingen aning om vilka skyldigheter de har att känna till sjötrafikregler och iaktta dem så att det inte uppkommer olyckor.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!