Håfström: Robotarna ligger nära verkligheten

'Det var en stor utmaning att skapa robotarna i filmen. Vi tittade på hur tekniken ser ut i dag och pushade det framåt med visuella effekter', säger Mikael Håfström. Arkivbild.
"Det var en stor utmaning att skapa robotarna i filmen. Vi tittade på hur tekniken ser ut i dag och pushade det framåt med visuella effekter", säger Mikael Håfström. Arkivbild.
FilmTT

Han fick klippa klart filmen i ett kök i Los Angeles. Nu släpps robottunga "Outside the wire" på Netflix.

Det är fantastiskt att göra något som kan ses i 190 länder samtidigt, säger regissören Mikael Håfström.

Annons

Annons

Annons

Annons

Harp (Damson Idris) har svårt att lita på Kapten Leo (Anthony Mackie) som är hans överordnade men också en android. Pressbild.
Harp (Damson Idris) har svårt att lita på Kapten Leo (Anthony Mackie) som är hans överordnade men också en android. Pressbild.

En krigshistoria som är en antikrigshistoria. Så beskriver Mikael Håfström sin nya film, som utspelas år 2036. I "Outside the wire" har ett våldsamt inbördeskrig brutit ut i Östeuropa och amerikanska soldater och robotsoldater, som kallas gumpar, bevakar gränsen.

Dit skickas en ung amerikansk drönarpilot för att få smaka på lite riktigt militärliv, efter att ha vägrat lyda order under en intensiv drönarattack. Han får genast ett uppdrag tillsammans med Kapten Leo (Anthony Mackie), som visar sig vara en avancerad bioteknisk android.

Det kändes spännande att filmen utspelar sig i en framtid runt hörnet. Vi laborerar med ett tänkt scenario med utgångspunkt från vår tid och vad vi gör med vår teknologi inom krigsindustrin nu. De militära robotarna som vi har i filmen ligger nära den verklighet som vi befinner oss i ganska snart, säger Mikael Håfström.

Lång filmtradition

Arbetet med visuella effekter blev omfattande, dels för att skapa trovärdiga krigsrobotar men också för att skapa Kapten Leos utseende.

Det var säkert den längsta processen, han är det största science fiction-elementet i berättelsen. Vi ville att han skulle se ut som något vi inte hade sett tidigare.

TT: Det finns en lång filmtradition med robotar och androider med oklara motiv, vad har du för relation till den?

Jag har alltid varit mer intresserad av sci-fi-filmer som har en realism som man kan köpa, som Ridley Scotts "Blade runner". Den är fortfarande oerhört inspirerande med sitt mänskliga drama.

Annons

Annons

Spelade in före corona

Mikael Håfström fick ett internationellt genombrott med den Oscarsnominerade "Ondskan" (2003). Sedan dess har han mest jobbat utomlands men på senare tid "kommit hem" och gjort tv-serien "Dirigenten" och nu senast journalistthrillern "Quick".

Mycket har hänt de senaste 15 åren, världen har blivit mindre. Jag höll på med efterarbetet på "Quick" när vi fick grönt ljus av Netflix. Så då jobbade jag med "Quick" på förmiddagarna och förberedde parallellt den här filmen på eftermiddagarna. Det var i Ungern, där vi skulle spela in och det funkade bra, säger Mikael Håfström och fortsätter:
Som tur är spelade vi in innan coronan bröt ut. Sedan åkte jag till Los Angeles med min svenska klippare Rickard Krantz. Vi flyttades runt en del men klippte till slut klart i Rickards kök eftersom det blev förbjudet att hyra kontorslokaler.

Hoppas på bra ljud

Mikael Håfströms liv har precis som många andras pausats av pandemin. Han tror och hoppas att filmindustrin kan komma tillbaka och att publiken ska vilja återvända till biograferna även om strömningstjänsterna har vuxit sig ännu starkare nu.

Det är klart att jag hoppas på att göra film för biograf igen. Men det är också fantastiskt att göra något som kan ses i 190 länder samtidigt. Vi får bara hoppas att folk har stora tv-skärmar och bra ljud, vi har lagt ner mycket tid på ljud och visuella effekter.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons