Elfvings Matblogg
Rökt lax, pocherat ägg - och gräddstuvat ogräs!
Ulf Elfving
Ett ton marmor, ljuspelare och 270 graders projektion utgör Alexander Wesselys nya utställning "Kortex" på Fotografiska i Stockholm.
Efter att ha jobbat med några av världens största artister vill han komma nära människans råa kärna.
Annons
De senaste tio åren har Alexander Wessely jobbat med världsstjärnor som The Weeknd, Rihanna, Drake och Avicii. Han har skapat deras visuella uttryck, och i fjol vann han en Grammis för musikvideon till Swedish House Mafias "It gets better".
Nu visar han sin konstnärliga bredd i utställningen "Kortex" på Fotografiska – en konstutställning som bland annat innehåller ett ljudverk i samarbete med den amerikanska rapparen 070 Shake och videoverk med musik av den svenske kompositören Jacob Mühlrad.
I "Kortex" vill Wessely titta närmare på fenomenet idoldyrkan och samtidigt komma nära människans verkliga, råa kärna.
Jag har bevittnat idoldyrkan på nära håll. Jag såg själv upp till de här artisterna, men när jag kom flera av dem nära fick jag också se deras humana, sköra, relaterbara sida och kontrasten är slående. Med "Kortex" vill jag skala av de yttre lagren och visa människan där under, säger han.
Ett av verken på "Kortex" består av en marmorskulptur av The Weeknds huvud. Verket kom till efter att Wessely fått i uppdrag att avbilda artisten för att fira en stor händelse.
Jag fick fullständig frihet att skildra honom enligt min egen uppfattning. Först avbildade jag honom ... Vad ska man säga? Perfekt. Och sedan, med hjälp av mina händer och verktyg – så började avskalningen av det yttre lagret.
"Kortex" visas mellan den 12 maj och den 17 september.
Annons
Annons
Annons
Annons
Be om att bli uppringd
Genom att klicka vidare så godkänner du att bli uppringd på det telefonnummer du anger.
Mejla oss
Genom att klicka vidare så godkänner du att vi hör av oss på den e-post du anger.