A-
A+

Inför valet: "Även utländska reportrar utsatta"

Tv-kanalen Dozjds redaktion i Moskva.
Tv-kanalen Dozjds redaktion i Moskva.
RysslandTT

Yttrandefriheten är ett jagat villebråd i Ryssland inför valet om några veckor. Västliga regeringar och nätjättar måste vara hårdare mot president Vladimir Putins styre, manar Reportrar utan gränser (RSF) i samband med en ny kartläggning.

Annons

Annons

Inför parlamentsvalet den 19 september har ett antal tongivande nyhetssajter stängts helt. Och andra får stämpeln "utländska agenter", vilket kraftigt begränsar möjligheterna att arbeta. Det rör sig bland annat om tv-kanalen Dozjd och portalen Meduza.

"Utvisningen av (brittiska) BBC:s mångåriga korrespondent Sarah Rainsford visar att även utländska reportrar är utsatta. De tillåts i princip bara arbeta i Ryssland så länge de inte granskar och kritiserar makthavarna", skriver RSF i ett pressmeddelande om den nya kartläggningen.

Också globala plattformar som Twitter drabbas, när information om exempelvis den oppositionelle profilen Aleksej Navalnyj delas där. De har fått böter för "förbjudet innehåll", och även fått sin bandbredd strypt av myndigheterna.

Åtgärderna genomförs i enlighet med nya bestämmelser, införda i skuggan av det nödläge som covidpandemin inneburit, skriver RSF i rapporten.

"Den här typen av lagar och regler gör det möjligt för myndigheterna att tysta alla försök att sprida information som avviker från den officiella versionen av aktuella händelser", säger Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige, enligt pressmeddelandet.

Organisationen manar såväl teknikjättarna som västerländska politiker att stå på sig.

"Regeringar i demokratiska stater måste tydligt och kraftfullt försvara den grundläggande rätten till yttrandefrihet i sina framtida förbindelser med Ryssland", säger Christian Mihr, verksamhetschef för RSF Tyskland.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!