A-
A+

Kina – fortsatt problem för H&M

Helena Helmersson, H&M:s vd. Arkivbild.
Helena Helmersson, H&M:s vd. Arkivbild.
EkonomiTT

Kina-bojkotten är fortfarande en stor utmaning för H&M. Stigande fraktpriser är ytterligare en negativ faktor när bolaget släpper nya delårssiffror.

Annons

Annons

På torsdag förmiddag är det dags igen för vd:n Helena Helmersson att presentera kvartalssiffror, den här gången för perioden som sträcker sig till och med 31 augusti.

Periodens försäljning är som alltid känd sedan tidigare (H&M publicerar dessa två veckor före rapporten). I stället kommer man från analytikerhåll att skärskåda en rad andra nyckeltal samt bland annat utvecklingen på den kinesiska marknaden.

Kinesisk bojkott

Snart sex månader har nu gått sedan den kinesiska nätbojkotten bröt ut mot H&M efter uttalanden om tvångsarbete och att bolaget inte avser köpa bomull från Xinjiang-regionen.

Som vi förstår det är man fortfarande inte tillbaka på handelsplattformen Tmall. Det kan ha hänt något de sista dagarna men i mitten av september var man inte tillbaka, säger Daniel Schmidt, analytiker på Danske bank som bevakar H&M.

TT: Frågan om Kina är känslig för bolaget. Förväntar du dig något klargörande på torsdag?

Nej, jag tror inte det. Det känns som att man tagit en hållning att inte säga någonting och jag tror inte det kommer att komma fram så mycket nytt men med det sagt så verkar det inte som att situationen förbättrat speciellt mycket.

En av H&M:s främsta konkurrenter, spanska Inditex med kedjan Zara, har redan publicerat sina kvartalssiffror, just försäljningen kom ut bättre än för H&M, vilket kan kopplas till Kinafrågan, påpekar Daniel Schmidt:

Inditex har visat bättre försäljningssiffror under sommaren men det har med jämförelsebasen och Kina att göra. Landets marknad är inte jättestor för H&M men ändå fem procent av totala omsättningen och det är inte omöjligt att tänka att de tappat halva omsättningen i Kina under det här kvartalet.
Då blir det ändå en motvind för hela H&M-gruppen på 2,5 procent. Det slipper Inditex som inte är utsatta för den här bojkotten.

Annons

Annons

Dyrare frakt

Ytterligare ett frågetecken är hur fraktkostnaderna har utvecklats under kvartalet. H&M, med betydande tillverkning i Asien, är precis som många andra bolag påverkat av de logistikproblem som nu uppträder i global handel, påpekar Daniel Schmidt.

H&M lever i samma värld som övriga bolag och det är svårt att tro att de ska vara immuna, konstaterar han.

Vilka positiva aspekter finns då? Försäljningssiffrorna för perioden låg visserligen under marknadens prognos, samtidigt finns nu en förväntan på en förbättrad kostnadsutveckling, vilket skulle betyda ett förbättrat rörelseresultat än 2019, det vill säga före pandemins utbrott.

Detta till trots att försäljningen är ned nästan sju miljarder jämfört med tredje kvartalet 2019. Förväntansbilden baseras på en kombination av fallande hyror i Europa och att H&M gått in och sagt att man ska stänga 350 butiker brutto. Rimligtvis stänger man de minst lönsamma.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.