Kultur möter memes – och blir något nytt

Meme-kulturen har vuxit enorm de senaste fem åren, enligt internetexperten Måns Jonasson. Arkivbild.
Meme-kulturen har vuxit enorm de senaste fem åren, enligt internetexperten Måns Jonasson. Arkivbild.
KonstTT

I framtiden kan Rembrandt vara känd, inte för sina konstnärliga gärningar, utan för att han har blivit ett internetmeme.

Den traditionella konsten och internetkulturen har länge gått hand i hand – nu börjar memes etablera sig som en egen kulturform.

Annons

Annons

Annons

Annons

Meme från Livrustkammarens sociala medier. Pressbild.
Meme från Livrustkammarens sociala medier. Pressbild.

Begreppet "meme" kom till medan World Wide Web låg i sin linda, och hade faktiskt ingenting med internet att göra. Det var evolutionsbiologen Richard Dawkins som myntade begreppet som en kulturell motsvarighet till en gen, en slags minsta beståndsdel som kan spridas mellan människor och kulturer.

I dag förknippas ordet snarare med en bild som förklarar en känsla eller ett beteende väldigt kortfattat på sociala medier, ofta med humor.

Det finns många stora sociala medier-konton där den traditionella kulturen möter internetspråket , till exempel Facebooksidan Classical Art Memes och det svenska Muralgranskaren, där serietecknaren David Nessle skriver texter på ett slags påhittad gammalsvenska till klassiska målningar. "Muralgranskningarna" publiceras numera också i Dagens Nyheter.

"En bit kvar"

Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen, berättar att memekulturen var tidig med att fånga upp den traditionella konsten.

Det är inte så konstigt, vi använder oss av bilder i memes som vi har tillgång till i vårt gemensamma kulturarv. Hela poängen är att man ska ha någon sorts igenkänning, säger han.

TT: Får memes erkännandet det förtjänar som kreativt uttryck?

Nej, det tycker jag inte. Det är en bit kvar. Jag tror att det dröjer ett tag innan det har blivit mainstream på riktigt, innan det har fått den uppmärksamheten det förtjänar.

När Statens historiska museer 2010 fick direktiv om att vara aktiva på sociala medier började Livrustkammaren motvilligt att posta inlägg, utan att få särskilt mycket engagemang. Men 2013 gick museet över till att göra memes, i dag har deras Instagramkonto drygt 63 000 följare.

Startpunkten var att jag tog en tunnhjälm, en "Ivanhoe-hjälm", och satte den på en cykel utanför museet, tog en bild och skrev "Cykelhjälm", berättar Jonas Lindwall, intendent och verksamhetsutvecklare på Livrustkammaren.

Annons

Annons

En ny arena

Nu för tiden lägger de upp egengjorda memes om vapen och rustningar från samlingarna och skämt om olika historiska personer. Ofta är det rappt, kortfattat – och uttänkt för att algoritmerna ska fånga upp inläggen. Målet är att vara en "historiebästis på internet" och att inläggen ska väcka nyfikenhet i sig själva.

Det viktigaste vi gjorde var att släppa tänket att vi skulle använda sociala medier för att driva besök till museet, och började se det som en helt annan arena att agera på, säger Jonas Lindwall.

Internetexperten Måns Jonasson tror att en yngre generation i framtiden kommer att känna igen klassiska målningar främst från memekulturen.

Tavlor kommer att vara berömda, inte för att de är målade av Rembrandt utan för att de blev populära memes. Jag kan absolut tänka mig att det kommer att ske konstutställningar med tavlor från kända memes, att det blir en egen grej, säger han.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons