A-
A+

Ljusning i sikte för modehandeln

Pandemin slog hårt mot den fysiska modehandeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. Arkivbild.
Pandemin slog hårt mot den fysiska modehandeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. Arkivbild.
EkonomiTT

I takt med att samhället stegvis öppnas har landets modehandlare anledning att ana ljus i tunneln. Det visar månadens stilindex från Svensk Handel.

Annons

Annons

Annons

Annons

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och e-handel ökade med 18,1 procent i maj jämfört med samma månad föregående år. Skoförsäljningen ökade med 28 procent under månaden som gick.

Jämfört med maj 2019 backar dock både kläd- och skohandeln med 18 respektive 30,2 procent.

"Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Minskad rörlighet och fysiskt umgänge under pandemin har gjort att stor del av den försäljning som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året.

"För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, men den bästa sommarpresent som butiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång", säger Mats Hedenström.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss