A-
A+

Lundell och SD mäktigast i sociala medier

Jocke och Jonna Lundell är störst på sociala medier. Arkivbild.
Jocke och Jonna Lundell är störst på sociala medier. Arkivbild.
Sociala medierTT

Influerarparet Jonna och Jocke Lundell är återigen störst på sociala medier och Sverigedemokraterna är det dominerande partiet. Detta enligt Maktbarometern 2021.

Annons

Annons

Paret Lundell har bytt plats med förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) som i år blir trea. Influeraren och författaren Therése Lindgren ligger kvar på andraplatsen.

Jag lyssnar ofta på våra följare vilket nog gör att de känner att de påverkar våra val på riktigt. Vi har också gjort en massa nya saker på Youtubekanalen under året, vilket satte fart på kanalen, skriver Jocke Lundell i ett textmeddelande till TT.

Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten kommenterar resultatet:

Den här trion har verkligen skapat en sorts elit på sociala medier och det har varit så de senaste åren. Sociala medier bygger väldigt mycket på att skapa relationer och de här har varit väldigt duktiga på detta, säger Emanuel Karlsten.

Lamotte klättrar

Klättrare är journalisten Joakim Lamotte som hamnade på en fjärdeplats. Artisten Jacke Sjödin kom från ingenstans till plats 45. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar nådde plats 127.

Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier, tätt följda av Socialdemokraterna som har flera profilerade politiker på de digitala plattformarna.

Medieakademin har kartlagt aktiviteten på de sociala medierna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och utifrån rankningen på dessa medier har listan Maktbarometern skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande. Den fokuserar inte på trafiken till hemsidor och tv-kanaler, som också kan påverka.

Annons

Annons

Skapa propagandamaskiner

Startpositionerna på sociala medier är väldigt tydliga inför valet, men det är en mycket begränsad del av väljarkåren, två-tre procent, lite högre på Facebook cirka tio procent, som följer valrörelsen via sociala medier och gillar inlägg, säger Emanuel Karlsten.
Men det är inte hela bilden heller eftersom partierna vill nå så kallade pratare, personer som sprider budskap vidare, därför kan sociala medier vara ganska viktiga. Partier kan skapa propagandamaskiner och sätta agendan.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.