Machinegames överraskades av Microsoftuppköp

I kontorslandskapet i Machinegames lokaler i Uppsala står en modell av en Panzerhund, som förekommer i företagets spel 'Wolfenstein II: The new colossus'. Arkivbild.
I kontorslandskapet i Machinegames lokaler i Uppsala står en modell av en Panzerhund, som förekommer i företagets spel "Wolfenstein II: The new colossus". Arkivbild.
SpelTT

Beskedet att Uppsalaspelutvecklaren Machinegames ägare Zenimax köptes upp av Microsoft kom som en blixt från klar himmel.

"Det skall bli oerhört intressant att se vad Machinegames kan åstadkomma i framtiden med en sådan stor aktör i ryggen", säger Machinegames Jerk Gustafsson i en mejlintervju.

Annons

Annons

Jerk Gustafsson, Machinegames. Pressbild.
Jerk Gustafsson, Machinegames. Pressbild.
Microsofts köp av Zenimax, med fler än 2 300 anställda,för 7,5 miljarder dollar, tog spelbranschen med överraskning. Arkivbild.
Microsofts köp av Zenimax, med fler än 2 300 anställda,för 7,5 miljarder dollar, tog spelbranschen med överraskning. Arkivbild.

Microsofts uppköp av speljätten Zenimax kom som en överraskning tidigare under hösten. Lika överraskade blev de anställda på Machinegames.

"Vi fick ett samtal från våra närmaste chefer på Zenimax strax innan pressreleasen. Det hela var så hemligt att informationen gavs till samtliga under ett väldigt kort fönster. Det var en mycket positiv överraskning dock", säger Jerk Gustafsson, exekutiv producent vid Machinegames.

Fick träffa idoler

Grundarna av Machinegames kommer från Starbreeze, som bröt sig loss och bildade eget 2009. Under ett projekt på Starbreezetiden hade de fått kontakt med amerikanska Bethesda, som i sin tur äger Id Software med titlar som förstapersonsskjutarna "Doom" och "Quake". De kontakterna ledde till att bland annat Gustafsson fick tillbringa några varma veckor i Texas på Ids kontor.

"Hela anledningen till att jag överhuvudtaget befinner mig i spelbranschen beror på 'Quake' och teamet på Id Software var mina stora idoler inom spelutveckling under den tiden, från mitten av 90-talet och framåt", säger Gustafsson.

Där drogs planerna fram på hur Machinegames skulle kunna väcka liv i "Wolfenstein", en annan av Ids klassiska titlar från början av 1990-talet, som Uppsalaföretaget kom att börja göra spel av.

Annons

Annons

Vill fokusera på spel

Det blev en kort sejour som självständig utvecklare, innan bolaget köptes upp av Bethesda och Zenimax 2010.

"Det kan låta självklart, men på Machinegames kan vi primärt fokusera på utveckling av spel och mindre på den väldigt energikrävande jakten på finansiering som är så viktig som oberoende utvecklare", säger Jerk Gustafsson.

Machinegames har kunnat samarbeta med andra studior under Zenimax flagg – som franska Arkane – och kunnat använda exempelvis Ids spelmotor till sina spel. Men Gustafsson tror inte att spelen direkt påverkats av att ligga under Zenimax, snarare är det Starbreeze-arvet som lyser igenom, med berättelsedrivna förstapersonsspel.

"Vi brukar skämtsamt säga att vi aldrig har varit speciellt bra på en specifik sak, men när vi kokar ihop grytan med alla dessa olika ingredienser skapas en bra och spännande helhet", säger han.

TT: Hur påverkas arbetet kortsiktigt av Microsofts uppköp?

"Inte alls skulle jag säga. Vi kommer att fortsätta vår verksamhet precis som vi gör i dag, våra rapporteringsvägar kommer vara desamma med våra kontakter inom Bethesda och Zenimax", säger Jerk Gustafsson.

Hoppas på fördelar

Analytiker har lyft fram att de nya spelskaparna under Microsofts flagg kan använda sig av bolagets teknik, inom bland annat artificiell intelligens och molntjänster. Machinegames blir en av fler än 20 Microsoftstudior, där bland annat svenska Mojang redan ingår.

"Jag hoppas att vi tidigt kan dra fördelar av den kompetens och den hård- och mjukvara som Microsoft förfogar över. Vi blir en större familj och jag önskar att vi framöver får möjligheten att bredda vår utväxling av idéer och erfarenheter med andra studios inom Microsoftkoncernen", säger Gustafsson.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons