Mästerskapsdrama bäddar för krascher

'Jag hoppas att folk trots allt tycker att jag är en schysst chaufför', säger STCC-ledaren Robert Dahlgren efter kraschen i Skellefteå senast.
"Jag hoppas att folk trots allt tycker att jag är en schysst chaufför", säger STCC-ledaren Robert Dahlgren efter kraschen i Skellefteå senast.
STCCTT

Det smällde rejält senast i Skellefteå, både en och två gånger. Mest uppmärksammad var Robert Dahlgrens påkörning av Oliver Söderström i tredje racet.

Jag skulle gissa att det har att göra med hur hårt och tajt mästerskapet är, säger STCC-ledaren Dahlgren inför helgens tävling på Mantorp.

Annons

Annons

En megasmäll i starten på sista heatet på Mantorp 1999 när Tommy Rustad och Mattias Ekström kör ihop och kommer snett. Femton bilar kraschar och tolv tvingas bryta. Men Ekström klarar sig förbi tumultet och går i mål som tvåa.
En megasmäll i starten på sista heatet på Mantorp 1999 när Tommy Rustad och Mattias Ekström kör ihop och kommer snett. Femton bilar kraschar och tolv tvingas bryta. Men Ekström klarar sig förbi tumultet och går i mål som tvåa.

Det finns gott om uppmärksammade krascher i STCC-historien. Den värsta inträffade på Mantorp 1999 där ett 15-tal bilar kolliderar och tolv tvingades bryta loppet.

Men under senare år har det varit ganska lugnt på tävlingsbanorna, fram till STCC-helgen i Skellefteå i slutet på augusti. Då smällde det igen.

Först körde Robert Dahlgren från innerspår rätt in i sidan på Oliver Söderström.

Tyvärr var det ett eget misstag, jag hade solen i ögonen och missbedömde bromspunkten, säger Dahlgren.

Färdigåkt för Ahlberg

Sedan körde Rob Huff in i Andreas Ahlbergs bakhjul och så var det färdigåkt för Ahlberg.

Racingserien har annars varit förskonad från större krascher de senaste åren. Det kan spekuleras i varför.

Jag tror att mindre startfält spelar roll. Det blir färre incidenter, säger Robert Dahlgren.

Vid kraschen på Mantorp 1999 var det 29 bilar på plats. I Skellefteå 2020 kom bara 13 till start.

Teamchefen Fredrik Lestrup ser också andra förklaringar.

På den tiden var många tillverkare med och satsade. Då fanns det mer ekonomi. Man kunde göra av med lite skärmar eller en hjulupphängning. Nu är det coronatider och då är det kanske extra tufft för teamen, säger han.

Lestrup säger också att förarna i allmänhet har blivit skickligare.

Många chaufförer är mer erfarna i dag.

Annons

Annons

Tätt i toppen

Att det smällde i Skellefteå kan bero på att det är tätt i toppen, nu fyra förare inom 16 poäng.

Ju hårdare och bredare toppen är, desto flera försöker vara på samma plats på banan vid samma tillfälle, säger Robert Dahlgren.

Halva säsongen är nu avklarad. På lördag körs tre nya race på Mantorp Park.

Inför de två avslutande tävlingshelgerna är också Carrera Cup på plats. Lukas Sundahl har en betryggande ledning före Pontus Fredricsson. I Masters Cup ligger Carl Philip Bernadotte tvåa, 29 poäng bakom ledande Magnus Öhman.

STCC och Carrera Cup avgörs 9 och 10 oktober på Ring Knutstorp.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons