A-
A+

Musikalisk mix i "Guardians of the galaxy"

När Peter Quill ger sig in i strid gör han det till tonerna av Kiss och Culture Club i kommande spelet 'Guardians of the galaxy'. Pressbild.
När Peter Quill ger sig in i strid gör han det till tonerna av Kiss och Culture Club i kommande spelet "Guardians of the galaxy". Pressbild.
SpelTT

Nyskriven hårdrock, 1980-talsklassiker och en symfoniorkester inspelad i klassiska Abbey Road-studion.

"Guardians of the galaxy" har inte sparat på det musikaliska krutet när de komiska superhjältarna ger sig in i spelens värld.

Annons

Annons

Monster och fiender i alla möjliga storlekar ska bekämpas. Pressbild.
Monster och fiender i alla möjliga storlekar ska bekämpas. Pressbild.
Musiken som skapats av brittiske kompositören Richard Jacques har spelats in i studion Abbey Road i London. Arkivbild.
Musiken som skapats av brittiske kompositören Richard Jacques har spelats in i studion Abbey Road i London. Arkivbild.
Två barndomsdrömmar har gått i uppfyllelse för Steve Szczepkowski i och med 'Guardians'-spelet. Dels att jobba med ett Marvelprojekt, dels att få göra ett hårdrocksalbum. Pressbild.
Två barndomsdrömmar har gått i uppfyllelse för Steve Szczepkowski i och med "Guardians"-spelet. Dels att jobba med ett Marvelprojekt, dels att få göra ett hårdrocksalbum. Pressbild.
Hjältarna i spelversionen av 'Guardians of the galaxy' ser annorlunda ut än de gör i filmerna. Pressbild.
Hjältarna i spelversionen av "Guardians of the galaxy" ser annorlunda ut än de gör i filmerna. Pressbild.

Episkt, känslosamt – och annorlunda. Det var vad ljudchefen Steve Szczepkowski vid Edios-Montréal var ute efter när han började arbetet med musiken till studions kommande storspel "Guardians of the galaxy".

‒ När jag växte upp var jag ett stort Marvelfan. De pengar jag lyckades skrapa ihop spenderade jag på serietidningar. Så att få jobba med ett Marvelprojekt var jättespännande, säger han.

Inspelat i Abbey Road

När han hittade brittiske kompositören Richard Jacques – som bland annat jobbat på flera "Sonic"-spel, och gjort en del musik till rymdrollspelet "Mass effect" – och hörde hans idé till signaturmelodi kände han direkt att han hittat rätt.

‒ Steve och jag diskuterade redan i början hur vi skulle göra spelmusiken. Vi var överens om att det behövde vara episkt, med nytt material för rollfigurerna och några av de miljöer de reser till. Vi ville säkerställa att den skulle ha inslag av både humor och actionäventyr, med tanke på vilket spel det är, säger Jacques.

Ledmotivet och den övriga orkestermusiken har spelats in i den klassiska Abbey Road-studion i London, känd inte minst för att The Beatles spelade in några av sina album där.

Men den valdes inte för skrytfaktorn, enligt Jacques.

‒ Ljudet i rummet är faktiskt anledningen till att jag valde den. Det är sådant otroligt ljud där. Och därtill finns så klart kunskapen hos alla tekniker, och alla skickliga musiker i London. Så det var en kombination av alla de faktorerna, säger han.

Annons

Annons

Svensk dödsmetallsångare

De som främst känner till de udda superhjältarna från filmerna kommer kanske höja på ögonbrynen, för liksom i det tidigare utgivna "Avengers"-spelet är det inte Hollywoodskådespelarna med Chris Pratt i spetsen som stått modell för figurerna i spelet.

Detsamma gäller musiksidan, så räkna inte med någon Björn Skifs, vars "Hooked on a feeling" hade en framträdande roll i den första "Guardians"-filmen.

Men Szczepkowski antyder att det kan finnas viss svenskkoppling ändå, då "välkända dödsmetallsångare" gör en del ljud till varelser i spelet.

‒ Dödsmetallsångare kan göra mycket intressanta saker med sina röster som vanliga röstskådespelare vanligtvis inte kan, säger han.

Förutom orkestermusiken har Steve Szczepkowski fått välja ut 80-talsklassiker som Kiss "I love it loud", Gary Numans "Cars" och Hot Chocolates "Every 1's a winner".

‒ Jag tror att alla som sett filmerna och gillat dem kommer att älska spelet. Det finns många inslag som är våra egna, men så har vi även med en del beprövade element, säger han.

"Mäktiga och heroiska"

Dessutom har ny rockmusik skrivits – Steve Szczepkowski har skapat ett album till det fiktiva bandet Star-Lord.

‒ Det känns modernt, men det har sin plats i 80-talet. Vi ville att det skulle kännas som att det kom från den tidens nya våg av brittisk metal, säger han och nämner band som Judas Priest och Def Leppard som inspirationskällor.

Förhoppningen är att musiken ska få spelaren att dra på smilbanden, men även ha en betydelse på ett djupare plan.

‒ I många spel går den känslomässiga vinkeln förlorad. I det här spelet vill vi stödja berättelsen på ett sådant sätt att spelaren i vissa stunder känner sig mäktig och heroisk, och vid andra tillfällen helt annorlunda. Med hjälp av musiken lyckas vi åstadkomma det, säger Richard Jacques.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!