A-
A+

Nu ska Frölunda få en ny logga efter bråken

Här är de tre förslagen till Frölundas nya klubbmärke. I kväll röstar medlemmarna om vilket det blir.
Här är de tre förslagen till Frölundas nya klubbmärke. I kväll röstar medlemmarna om vilket det blir.
IshockeyTT

Klubbledningens förslag till ny logga sågades och anklagades för att vara ett ett plagiat.

I stället fick supportrarna ta fram tre alternativ.

I kväll ska Frölundas medlemmar slutligen bestämma hur det nya klubbmärket ska se ut.

Annons

Annons

Det var hösten 2020 som dåvarande Frölunda Indians beslutade att ändra både klubbnamn och -märke – man ville inte ha ett namn eller en logotyp som kunde uppfattas som kränkande av den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.

Klubbens nya namn, Frölunda Hockey Club, kom snabbt på plats på bland annat hemsidan och i SHL:s tabeller, men det nya klubbmärket som skulle ersätta den tidigare fjäderskrudsprydda indianen dröjde.

700 förslag

Klubbens mål var att under hösten bestämma sig för en ny logotyp – och att den skulle vara klar till säsongen 2021/2022. Medlemmarna uppmanades att skicka in förslag.

Och medlemmarna svarade.

Ungefär 700 förslag kom in.

Men man lyckades inte ta ett beslut och när pandemin dessutom kom i vägen sköts diskussionerna upp och Indians-loggan blev kvar en säsong till.

I början av 2022 bjöd klubben in till en presentation av det nya märket. I stället för att välja ett av medlemmarnas förslag hade man då betalat en reklambyrå ungefär 1 miljon kronor för att designa märket. Med "viss påverkan" av medlemmarnas förslag, enligt ordföranden Mats Grauers.

Resultatet? En ganska enkel kombination av ett två versala F och ett versalt H.

Det nya klubbmärket togs emot med allt annat än glädje. Dels för att medlemmarna inte fått vara delaktiga, men själva logotypen fick också kritik – och till och med misstankar om plagiat, eftersom att det var snarlikt den förra alpinstjärnan Frida Hansdotters klädmärkes logotyp.

Annons

Annons

Helomvändningen

Frölunda tvingades till en helomvändning och bara dagar efter det att man presenterat det nya klubbmärket skrotades det.

Våra medlemmar har visat att delaktigheten inte har varit tillräckligt stor. Medlemmarna har tolkningsföreträde, så med andra ord gjorde vi en felbedömning som inte såg till att det fanns en större delaktighet, sade föreningens ordförande Mats Grauers då på en presskonferens.

Kort därpå meddelade klubbledningen att man nu i stället skulle ta fram tre kandidater, utifrån medlemmarnas förslag, som man skulle få rösta om på ett extrainsatt årsmöte.

Strax före påsk var urvalet gjort och de tre kandidaterna till klubbmärke presenterades. Och i kväll ska medlemmarna rösta.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.