A-
A+

Ökad global spritförsäljning under pandemin

Den globala spritefterfrågan ser ut att ha ökat, i alla fall hos en av världens största vin- och sprittillverkare Pernod Ricard. Arkivbild.
Den globala spritefterfrågan ser ut att ha ökat, i alla fall hos en av världens största vin- och sprittillverkare Pernod Ricard. Arkivbild.
EkonomiTT

Ett av världens största bolag för spritförsäljning ökade sina intäkter med 10 procent globalt under året. Bolaget tror att människors intresse av att "göra cocktails hemma" har drivit efterfrågan.

Annons

Annons

Den globala vin- och sprit-jätten Pernod Ricard, som äger exempelvis Absolut Vodka, har haft sötebrödsdagar under pandemin. Under räkenskapsåret 2020/2021 ökade deras försäljning med 10 procent och vinsten med 18 procent.

Totalt uppgick försäljningen till 8,8 miljarder euro, motsvarande 90 miljarder svenska kronor. Vinsten landade på 2,4 miljarder euro, motsvarande 24 miljarder kronor.

Försäljningen ökade i alla världsdelar förutom Afrika och Mellanöstern.

Det goda resultatet kommer trots att pandemirestriktioner kraftigt minskade försäljningen i både tax-free-butiker och på barer. Försäljningen i de segmenten har dock delvis kommit igång igen, samtidigt som försäljningen i butik har varit stadigt hög under perioden juli-juni.

En förklaring till att butiksförsäljningen går bra förklarar bolaget med att fler har sammankomster hemma och att intresset för att blanda drinkar hemma därför har ökat.

Det franska spritbolaget Pernod Ricard äger sedan 2008 det svenska, tidigare statliga, bolaget Vin & Sprit och fick därmed varumärken som Absolut Vodka, Blossa glögg och Chill Out viner.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!