Ökat bokningstryck på skidanläggningar

Skistar ser ökad efterfrågan på logi i fjällen. Arkivbild.
Skistar ser ökad efterfrågan på logi i fjällen. Arkivbild.
EkonomiTT

Den så kallade hemestertrenden ger draghjälp till skidanläggningsföretaget Skistar. Fler än vanligt har redan bokat sin vinterskidsemester.

Det har aldrig hänt tidigare att vi har legat så här bra till så här års, säger Stefan Sjöstrand, vd på Skistar.

Annons

Annons

Efterfrågan inför vintersäsongen på Skistars anläggningar har ökat med tio procent mätt i antal bokningsnätter genom Skistars logiförmedling, om man jämför med föregående år.

Att gästerna bokar tidigt är ett tecken på att man vill säkra upp sitt boende. Vi ser också en ökad efterfrågan på säsongskort. Det verkar som att man vill tillbringa mer tid i fjällen, säger Stefan Sjöstrand.

Den största ökningen när det gäller bokningar sker på Skistars svenska skidorter Sälen, Vemdalen och Åre medan det, enligt Stefan Sjöstrand, märks en viss avvaktan i Norge.

Jobbar på beredskapsplan

Flera åtgärder har gjorts inför säsongen för att minska risken för smittspridning. Digitala lösningar för liftkort och bokning av skidhyra har utvecklats och informationen i bolagets app har utökats, för att minska köbildning. Provisoriska lösningar, exempelvis tält ute i backarna, där enklare förtäring kan intas kommer också att finnas på plats för att inte skapa trängsel i restaurangerna.

Stefan Sjöstrand poängterar att anläggningarna inte kan bli mer än fullbokade och att det pågår ett intensivt arbete för att säkerställa att vistelsen kan ske på ett så säkert sätt som möjligt för både gäster och medarbetare. Skistar samarbetar med en mängd olika aktörer på sina skidorter.

TT: Hur ser er beredskap ut om det skulle bli ett lokalt utbrott av covid-19?

Det är det vi arbetar med just nu med de lokala aktörerna och jag känner mig trygg med att vi kommer att ha en beredskap när vintersäsongen inleds, säger Stefan Sjöstrand.

Annons

Annons

"Annorlunda år"

Skistar har precis stängt böckerna för räkenskapsåret 2019/2020. Fjärde kvartalet brukar säsongsmässigt vara bolagets sämsta kvartal. I år, bland annat på grund av kostnadsreduceringar och stöd från staten minskade Skistar förlusten före skatt från 249 miljoner kronor i fjärde kvartalet i fjol till 135 miljoner kronor i år. Nettoomsättningen steg till 151 miljoner kronor, från 109 miljoner kronor ett år tidigare.

Vi lämnar ett väldigt annorlunda verksamhetsår bakom oss präglat av coronapandemin, säger Stefan Sjöstrand.

Under sommaren märktes en stark tillströmning av gäster som ville tillbringa sin semester på hemmaplan i fjällen, enligt Stefan Sjöstrand, och det är en trend han räknar med ska hålla i sig.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons