Olycksväg byggs om för 1,2 miljarder

Malmtransporterna från gruvan utanför Pajala är för tunga för vägen. Nu byggs den om. Arkivbild.
Malmtransporterna från gruvan utanför Pajala är för tunga för vägen. Nu byggs den om. Arkivbild.
InfrastrukturTT

Dyrt, men nödvändigt både för trafiksäkerheten och jobben i Pajala, enligt Trafikverket. Nu byggs olyckssträckan från Kaunisvaara till Svappavaara om för 1,2 miljarder kronor.

Annons

Annons

I januari i fjol omkom sex personer i Masugnsbyn då deras bil krockade med en malmbil på länsväg 395. Nu byggs vägen om för att förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra malmtransporterna från gruvan utanför Pajala.

Trafikverket satsar nästan 1,2 miljarder kronor och gruvbolaget Kaunis Iron, som kör malmtransporter från Kaunisvaara till Svappavaara, bidrar med 127 miljoner kronor.

Vägen är olycksdrabbad och boende längs den har länge oroats av risken för olyckor. Efter dödsolyckan i fjol konstaterade Trafikverket att vägen måste förbättras.

Dispens för tunga bilar

Den gamla vägen från 1940-talet är inte byggd för de tunga malmtransporterna, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

I samband med etableringen av Pajalagruvan, som Northland Resources drev, beviljades under 2013–2014 dispenser och i samma veva inleddes förbättringar av vägen. Men gruvsatsningen slutade i en jättekonkurs och när Northland Resources gick omkull 2014 avbröts arbetet.

Nu, när ett nytt bolag har tagit över gruvdriften och kör malm på vägen, byggs 16 mil väg om.

Trafikverket har fört förhandlingar med Kaunis Iron och de blev klara på torsdagen, säger Bengt Olsson.

Helena Eriksson, direktör för region nord på Trafikverket, förklarar att vägsträckan är utpekad som en näringslivsväg. Det innebär att flera näringar är beroende av den – som gruvtransporter och skogstransporter.

Annons

Annons

Samhällsutveckling och jobb

Det här är en stor satsning för att främja samhällsutveckling och arbetstillfällen i Pajala kommun, säger hon.

Hon berättar att förhandlingen med gruvbolaget Kanuis Iron har resulterat i att bolaget får stå för den fördyring som de extra tunga transporterna på 90 ton innebär. De betalar därför 127 miljoner kronor för arbetet.

Vi har ett allmänt vägnät för transporter upp till 74 ton, nu har de valt att bekosta upp till 90 ton, säger hon.

Den genomsnittliga trafiken per dygn på den aktuella vägsträckan varierar mellan 500 och 1 500 fordon, enligt Trafikverket. Av dessa är 200–400 tunga transporter, 100 av de tunga transporterna omfattas av dispensen för fordon på 90 ton.

Men 1,2 miljarder skattekronor är mycket pengar. Just den aktuella vägsträckan finansieras via det särskilda bärighetsanslaget till Trafikverket på 16,3 miljarder för hela landet för åren 2018–2019. Som en jämförelse har Trafikverket budgeterat för kostnader på totalt cirka 70,5 miljarder kronor för 2020, varav drygt 45 miljarder avser entreprenader, varor och material. Statens budget 2020 för regional utveckling ligger på 3,3 miljarder kronor.

Frågan är varför den här vägsträckan blir så dyr.

Det är ett högt tryck på entreprenadtjänster nu, säger Helena Eriksson

Bygget startar i höst och hela den ombyggda vägen beräknas stå klar 2023. Delar av den, bland annat vid Masugnsbyn där olyckan inträffade, blir dock klara redan nästa höst.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons