-
+

Polska medier släcker ned i protest

'Här hade ditt favoritprogram sänts', lyder ungefär budskapet som ersatt den ordinarie tablån i den oberoende tv-kanalen TVN24 på onsdagen.
"Här hade ditt favoritprogram sänts", lyder ungefär budskapet som ersatt den ordinarie tablån i den oberoende tv-kanalen TVN24 på onsdagen.
PolenTT-AFP-Reuters

Tidningarna har svarta förstasidor och tv-kanalernas sändningar har slocknat. Oberoende medier i Polen avbryter sin verksamhet i protest mot nya påbud från landets konservativa regering.

Annons

Annons

"Här hade ditt favoritprogram sänts", lyder ett meddelande som ersatt den ordinarie sändningen i kanalen TVN24.

På de stora dagstidningarna Fakt och Gazeta Wyborczas förstasidor står det på onsdagen ungefär "Medier utan val".

"Du borde kunna se vårt innehåll på den här sidan. Om regeringens planer är framgångsrika kommer du kanske en dag inte kunna göra det på riktigt", står det på Gazeta Wyborczas startsida på nätet.

Tvärtom i styrda medier

Protesten sker under ett dygn och riktas mot en ny skatt som regeringen vill införa, som mediebolagen anser kan sänka dem helt och hållet.

Regeringen, som leds av det konservativa och populistiska partiet Lag och rättvisa, har tidigare genomfört en rad kritiserade mediereformer och tagit kontroll över Polens offentligt finansierade medier under devisen att de måste bli "mer polska".

Tv-kanalen TVP, som i dag är att betrakta som politiskt styrd, deltog inte i protesten. I stället rapporterade den om det hela med rubriken "Mediebolag vill inte dela med sig av sina mångmiljonintäkter till polacker".

Den nya skatten beskrivs av regeringen som en "solidaritetsersättning", i led med det EU-initiativ som riktas mot nätjättar som Facebook och Google, men i Polen väntas det drabba även andra, fristående mediebolags redan sargade annonsintäkter. Upp till 15 procent av dessa intäkter kan bli skattepliktiga, enligt en talesperson för regeringen.

Annons

Annons

Växande EU-oro

Pressfriheten i Polen blev ett än mer brännande ämne i december, då ett statligt oljebolag köpte upp mediekoncernen Polska Press och därmed tog kontrollen över en stor del av landets tidningar.

EU-kommissionen, som sedan flera år tillbaka har haft ögonen på Polen och Ungern i frågor som dessa, uttrycker en oro över situationen. I Ungern stängdes en oppositionell radiokanal ned på tisdagen.

Vi väntar oss att medlemsländer säkerställer att deras skattepolitik eller annan politik inte går ut över deras plikt att säkerställa ett fritt, självständigt och mångfaldigt mediesystem, säger kommissionens talesperson Christian Wigand.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss