Readly redo för börsen

Via Readlys plattform kan abonnenter läsa många olika magasin. Arkivbild.
Via Readlys plattform kan abonnenter läsa många olika magasin. Arkivbild.
EkonomiTT

Det digitala tidskriftsbolaget Readly tar klivet in på Stockholmsbörsen.

Nyemissionen ska ge bolaget cirka 450 miljoner kronor inför noteringen i höst.

Först om fyra till fem år räknar dock vd:n med att bolaget kan redovisa vinst.

Annons

Annons

Spekulationer kring en börsnotering har funnits under flera år. Planerna förväntas nu bli verklighet innan slutet av september 2020.

Det är perfekt läge nu, vi har bevisat vår affärsmodell och förberett oss. En börsnotering är inget man gör på en fikarast och det finns många makroekonomiska trender som strålar samman, bland annat den ökade miljömedvetenheten, säger vd:n Maria Hedengren till TT.

TT: Hur mycket har coronapandemin påverkat er verksamhet?

Digitaliseringen har en viktig roll för människor just nu och att konsumera olika innehåll, bland annat nyheter och magasin digitalt. På det sättet tror jag vi har en bra tjänst i de här tråkiga tiderna och jag tror det kommer accelerera den långsiktiga digitaliseringen av hela branschen.

Tidskrifternas Spotify

Readly kan beskrivas som tidskrifternas motsvarighet till Spotify där kunden får tillgång till en rad olika digitala magasin för en fast månadskostnad. Enligt Readly erbjuder man i nuläget cirka 5 000 titlar och cirka 140 000 utgåvor.

Sedan grundandet 2012 i Växjö har bolaget expanderat och störst marknad är nu Tyskland följt av Storbritannien och därefter Sverige.

I närtid ligger fokus på att växa på de elva existerande marknaderna men strategin är att successivt gå in på nya marknader. Sedan är det för tidigt att ange specifika länder men vi tittar både i och utanför Europa, säger Maria Hedengren.

Annons

Annons

Nya intäkter

TT: Mediebranschen har ju tagit rejält med stryk de senaste månaderna. Finns inte farhågor att en rad magasin slås ut?

Förlagsbranschen har ju i coronatider fått känna av ganska kraftigt minskad lösnummerförsäljning men vår ambition är att digitalisera magasinsbranschen tillsammans med förlagen. Genom oss får de nya intäkter utan extrakostnader.

Precis som många andra tillväxtbolag har Readly redovisat röda siffror och för 2018 blev det en förlust på drygt 100 miljoner kronor. Enligt Maria Hedengren finns svarta siffror inom räckhåll om ett par år.

Vårt finansiella mål är att växa primärt 30–35 procent per år och att vi inom fyra till fem år ska nå ett positivt ebitda-resultat.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons