Regeringen möjliggör undersökning av Estonia

Inrikesminister Mikael Damberg (S) berättade vid pressträff att regeringen vill göra ändringar i gravfridslagen gällande Estonia för att möjliggöra nya undersökningar av vraket.
Inrikesminister Mikael Damberg (S) berättade vid pressträff att regeringen vill göra ändringar i gravfridslagen gällande Estonia för att möjliggöra nya undersökningar av vraket.
EstoniaTT

Regeringen vill gå Statens haverikommission till mötes och göra ändringar i gravfridslagen, för att möjliggöra undervattensundersökningar vid Estonias vrak. Syftet är att undersöka de tidigare okända hålen i skrovet.

Annons

Annons

Annons

Annons

Inrikesminister Mikael Damberg (S) vid en pressträff med John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission, om dykningar vid Estonias vrak.
Inrikesminister Mikael Damberg (S) vid en pressträff med John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission, om dykningar vid Estonias vrak.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) säger att Statens haverikommission (SHK) har hemställt att regeringen bör vidta åtgärder för att genomföra undervattensundersökningar vid M/S Estonia.

Regeringen har inga planer på att upphäva gravfridslagen, däremot ska vi undersöka hur lagen kan anpassas för att möjliggöra de undersökningar som Statens haverikommission vill göra. Jag ser fram emot en nära dialog med riksdagen i den här frågan, säger Damberg.

Enligt Damberg är målsättningen att genomföra ändringar i lagen under första halvåret 2021.

Ska undersöka hål

I höstens uppmärksammade tv-dokumentär om Estonia visades ett tidigare okänt hål i fartygets skrov. John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission, säger att syftet med undersökningarna är att söka svar på hur hålen i skrovet har uppkommit.

Det kan till exempel handla om undersökningar och dokumentation om fartygets skrov, särskilt av befintliga skador i skrovet och de två hål som tidigare inte dokumenterats. Det i sin tur kan kräva att delar av skrovet som täcks av sediment kan behöva friläggas. Det kan också innebära att fartygets insida i anslutning till de aktuella hålen behöver dokumenteras, säger Ahlberk.

Ahlberk säger att det hittills inte har framkommit någonting i den preliminära bedömningen som ger SHK anledning att ifrågasätta slutsatserna i haverikommissionens slutrapport från 1997.

Hur undersökningen ska gå till i detalj är ännu inte klart, men SHK kan behöva ta materialprov från delar av skrovet som finns i anslutning till hålet.

Jag kan också nämna att det inte är aktuellt för tillfället att gå ned med mänskliga dykare, utan det är fråga om utrustning som kan fjärrstyras, säger John Ahlberk.

Annons

Annons

Kräver lagändring

I februari 1995 kom regeringarna i Sverige, Finland och Estland överens om att skydda M/S Estonia som ett sista vilorum för olycksoffren från all störande verksamhet. Utredningsmyndigheterna har nu enats om att undervattensundersökningar av platsen bedöms som nödvändiga för att kunna slutföra den preliminära bedömningen.

Enligt Statens haverikommission förhindrar det nuvarande rättsläget undervattensundersökningar, varför regeringen ombetts att se över lagstiftningen. Dessutom vill kommissionen att regeringen ska säkerställa att ytterligare utredningar inte är straffbara i andra länder än Sverige.

Haverikommissionen har inför beslutet haft ett dialogmöte med anhöriga och överlevande från katastrofen. Inrikesministern tror att många uppskattar dagens besked om att ytterligare undersökningar kan bli av.

Jag tror ändå att det är ett viktigt besked att haverikommissionerna vill genomföra nya undersökningar utifrån de här uppgifterna, och att man tar det här seriöst. Sedan kan det säkert finnas anhöriga och överlevande som fortfarande kommer känna, när allting är klart, att det fortfarande finns obesvarade frågor kring en av vår tids värsta katastrofer, och det tror jag också är mänskligt, säger Mikael Damberg till TT.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons