Restriktioner slår mot Clas Ohlson

Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. Arkivbild
Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. Arkivbild
EkonomiTT

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se

Pandemin och restriktioner tryckte ned butikskedjan Clas Ohlsons försäljning till 718 miljoner kronor i oktober, en nedgång med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

En svagare norsk krona bidrar också till nedgången.

Mätt i jämförbara enheter och i lokal valuta ökade kedjans försäljning med 2 procent.

Onlineförsäljningen i oktober lyfte 51 procent till 58 miljoner kronor, i linje med kedjans långsiktiga tillväxtmål.

Antalet butiker var vid utgången av oktober 228, vilket var fyra färre än ett år tidigare.

"Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund", skriver Lotta Lyrå, Clas Ohlsons vd, i en kommentar.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons