A-
A+

Så blir nya HBO Max

När HBO Max lanseras i Sverige ska det ta 45 dagar för Warner Bros-filmer att göras tillgängliga på tjänsten efter biopremiär. 'Wonder Woman' med Gal Gadot är en av Warner Bros stora succéer på senare tid. Pressbild.
När HBO Max lanseras i Sverige ska det ta 45 dagar för Warner Bros-filmer att göras tillgängliga på tjänsten efter biopremiär. "Wonder Woman" med Gal Gadot är en av Warner Bros stora succéer på senare tid. Pressbild.
TvTT

Med nästan biografaktuella storfilmer, mer lokalt innehåll och ett ledigare tilltal tar HBO Max upp kampen om strömningsmarknaden.

Samtidigt sänks priset för tjänsten i hela Norden.

Annons

Annons

Christina Sulebakk är Europachef för HBO Max. Pressbild.
Christina Sulebakk är Europachef för HBO Max. Pressbild.
'Björnstad' i regi av Peter Grönlund är ett exempel på lokalt innehåll som visas på HBO, en satsning som ska öka när tjänsten blir HBO Max. Pressbild.
"Björnstad" i regi av Peter Grönlund är ett exempel på lokalt innehåll som visas på HBO, en satsning som ska öka när tjänsten blir HBO Max. Pressbild.

När HBO Nordic går i graven gör nya HBO Max entré på den svenska strömningsscenen. Vad blir skillnaden för konsumenten?

Framför allt blir det mer av allt, om man får tro HBO Max Europachef Christina Sulebakk.

Vi satsar på att få en bredare publik och på mycket mer content. Norden är en tuff marknad men konkurrensen är av godo och vi tror starkt på vårt varumärke, säger hon.

En stor nyhet är att filmbolaget Warner Bros filmer kommer att göras tillgängliga endast 45 dagar efter biografpremiär. Kommande titlar i Warner Bros utgivning är exempelvis "The Matrix resurrections" och "The Batman".

Beslutet är talande för den föränderliga filmmarknaden, som före pandemin hade 120 dagar som norm.

Det är första gången som vi erbjuder detta i Sverige, så det är en stor förändring, säger Christina Sulebakk.

Alla befintliga HBO Nordic-kunder flyttas automatiskt över till den nya HBO Max-servern, som redan nu är i bruk. Totalt 40 länder använder den nya tekniska plattformen, som har ett mer utvecklat och individanpassat användargränssnitt. Den gamla svartvita loggan, som man förknippar med HBO byts ut mot en mer lekfull, lila HBO Max-logga.

Snart kommer även nordiska tittare att kunna se realityshower, matlagningsprogram och dejting på HBO Max. Men kvalitetsstämpeln, som en gång föddes med prestigeserier som "The Sopranos" och "The wire", ska vara kvar.

Vi ska fortfarande satsa mer på kvalitet än kvantitet, bland annat genom att fortsätta ha ett kurerat utbud, inte algoritmer.

I samband med skiftet till den nya tjänsten sänker man priset med 20 procent i Norden, till 89 kronor per månad, vilket gör att tjänsten hamnar i linje med konkurrenterna Netflix och Disney Plus.

Vi vill inte att priset ska stå i vägen för att testa tjänsten. Och alla befintliga kunder får också ta del av sänkningen, säger Christina Sulebakk.

TT: Vem är er största konkurrent?

Det är tiden. Konsumenterna måste ju ha tid att titta på allt bra innehåll. Sedan är det ju svårt att neka till att Netflix har en stark position, de har lyckats bra i åratal. Men det finns utrymme för fler, konsumenter tittar på flera tjänster i dag, inte minst public service, som fyller en viktig funktion med att ta fram nya röster.

TT: Ska ni fortsätta att satsa lokalt?

Ja, det är jätteviktigt för oss. Vi vill ha svenska personer som ansvarar för kurering, försäljning och pr. Och vi ska fortsätta att producera lokalt innehåll som drama, dokumentärer och även andra genrer.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.