Skadat paket – gör så här

Ett utlämningsställe för paket i Stockholm har fått lägga upp paketen utanför butiken på grund av den ökande e-handeln till jul. Arkivbild.
Ett utlämningsställe för paket i Stockholm har fått lägga upp paketen utanför butiken på grund av den ökande e-handeln till jul. Arkivbild.
EkonomiTT

Har julstämningen fått sig en törn när klapparna skadats på väg från tomten, eller rättare sagt, e-handlaren?

Här är tipsen för hur du ska göra för att få ersättning och en god jul trots allt.

Annons

Annons

Annons

Annons

Coronapandemin har gett rejält uppsving för e-handeln och många kan nu förvänta sig julklappar inköpta på nätet, alternativt skickade från släktingar som i dessa tider inte kan träffa varandra.

Och skulle porslinstallriken komma i 15 delar finns det råd för hur man ska agera. Stefan Helander är chef för reklamationsavdelningen på Postnord Sverige:

För att snabbare få hjälp är det viktigt att vända sig direkt till avsändaren även om man misstänker att försändelsen har skadats i frakten. Det är den som köparen har ett avtal med och genom att göra det snabbar man upp processen, annars blir det en liten omväg, säger han.

Gör en reklamation

Företagets uppgift blir sedan att göra en reklamation till exempelvis Postnord.

Vi gör en bedömning och är det emballerat på rätt sätt så tar vi på oss skadan och lämnar en ersättning.

Viktigt är också att kontrollera själva försändelsen så snabbt som möjligt och dokumentera eventuella skador genom att fotografera paketet.

Får man en försändelse ska man öppna och kontrollera så fort som möjligt. Det finns regelverk att en synlig skada ska reklameras av avsändaren i närtid. Dold skada, något som inte syns utanpå, ska reklameras inom sju dagar.
Det är inte ovanligt att man dröjer och då blir det för sent att reklamera.

Håll även koll på kolli-id:

Om du som privat avsändare skickar något är det viktigt att ha paketets kolli-id. Har du köpt något vill gärna företaget ha det när du kontaktar dem.

Annons

Annons

Ingen ökning

Enligt Stefan Helander har det inte skett en ökning av skadade paket skickade från e-handelsföretag. Däremot har den ökande handeln på nätet mellan privatpersoner gjort att man kan se en viss ökning av skador på sådana paket.

En privatperson är inte lika bevandrad i hur man ska hantera gods. Man kanske stoppar i lite hushållspapper och tror det räcker. Företagen är mera proffs och privatpersoner har en utmaning.

Allra viktigast poängterar Stefan Helander är att packa på rätt sätt:

Det vanligaste är att försändelsen saknar ett skyddande inre emballage. Då blir det ofta problem. Godset ska också fixeras i kartongen för om det kan röra sig i kartongen är det stor risk för skada.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons