A-
A+

Största spelmässan tillbaka – med besökare

Gamescom släpper i år återigen in besökare på mässgolvet i Köln. Pressbild.
Gamescom släpper i år återigen in besökare på mässgolvet i Köln. Pressbild.
SpelTT

Spelmässan Gamescom i tyska Köln är tillbaka igen för första gången sedan pandemin slog till.

"Att återvända till Köln är en stor grej, inte bara för vår tyska grupp, utan för hela vårt företag – och för branschen", skriver Wouter van Vugt vid Bandai Namco.

Annons

Annons

Gamescom har tidigare år lockat hundratusentals besökare, som testat nya spel och minglat med branschföreträdare. Arkivbild.
Gamescom har tidigare år lockat hundratusentals besökare, som testat nya spel och minglat med branschföreträdare. Arkivbild.
Geoff Keighley håller i invigningen. Till skillnad från förra året (bilden) sker det den här gången inför utsålda läktare. Pressbild.
Geoff Keighley håller i invigningen. Till skillnad från förra året (bilden) sker det den här gången inför utsålda läktare. Pressbild.

Omkring 1 100 utställare trängs på 220 000 kvadratmeter mässgolv när Gamescom slår upp sina portar i veckan. Att värdens största spelmässa är tillbaka igen efter två år av digitala pandemiupplagor sänder svallvågor genom spelbranschen.

"Gamescom har alltid varit ett speciellt evenemang för oss på Xbox. Därför ser vi verkligen fram emot att återvända till Köln", skriver Marcel Kranz, chef för gaming på Xbox tyskspråkiga gren, i ett mejl till TT.

Även om Gamescom fortsatt behåller en digital variant så betonar flera utställare just vikten av personliga möten som det viktiga i år.

"Det är jättebra att evenemang som Gamescom kan ske igen för du får så mycket omedelbar återkoppling från folk som spelar dina spel som är svår att fånga när man gör saker på distans", uppger Ryan King, Segas europeiska PR-chef för produkter.

Inledning med nyheter

Utgivaren Plaion – tidigare Koch Media – ser mässan som en möjlighet att öka kännedomen om det nya varumärkesnamnet, förutom att låta besökarna testa bolagets aktuella spel.

"Gamescom har alltid varit ett unikt tillfälle som ger de närvarande chansen att samlas och i år är jag övertygad om att det blir fullt av ny energi", skriver försäljnings- och marknadsföringschefen Frank Weber.

Branschföreträdare är redan på plats i Köln, men officiellt inleds mässan med den livesända invigningskvällen klockan 20 på tisdagen, ledd av spelprofilen Geoff Keighley. Där utlovas nya titlar och trailers.

"'Opening night live' är alltid ett speciellt tillfälle för branschen, så jag längtar efter att se vilket nytt innehåll som kommer att avslöjas där", kommenterar Wouter van Vugt vid den japanska spelutvecklaren Bandai Namco.

Xbox antyder att det inte blir så många nyheter från bolagets sida i år, utan mer detaljer från sådant som tidigare har avslöjats. Att få chansen att testa "Pentiment", ett rollspel med ett tecknat utseende, från studion Obisidan, är kanske det största dragplåstret från speljätten.

"Det är ett hjärteprojekt från den biljante Josh Sawyer och hans grupp. 'Pentiment' är ett berättelsedrivet mordmysterium som har inspirerats av europeisk 1500-talshistoria och konst", skriver Kranz.

Annons

Annons

Många skippar

Xbox har, likt flera andra bolag, de senaste åren ökat fokuset på tillgängliggörande. Kranz lyfter fram att bolagets monter i år är rullstolsanpassad och att teckentolkare på flera språk finns på plats.

Värt att notera är också att det trots dryga tusen utställare är långt ifrån en heltäckande uppställning på årets Gamescom. Lyser med sin frånvaro gör jättar som Sony, Nintendo, Take-Two, Electronic Arts och Activision Blizzard.

För Bandai Namco var det däremot inte ett alternativ att missa mässan, enligt van Vugt.

"Att kunna träffas personligen igen kommer att förändra allt, eftersom jag är helt övertygad om att kreativitet och samarbete helt enkelt gör sig bättre i verkligheten".

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.