Svårt välja däck när vintern velar

Det finns för- och nackdelar oavsett vilka däck man väljer. Arkivbild.
Det finns för- och nackdelar oavsett vilka däck man väljer. Arkivbild.
MotorTT

Vinterdäcken är ovärderliga när den första halkan slår till. Men att hitta de perfekta vinterdäcken är nästan omöjligt – och framför allt en fråga om att tvingas göra svåra val.

Annons

www.krisinformation.se

Annons

www.krisinformation.se

Efter den varma hösten ställer sig nu många bilägare den ständigt återkommande frågan hur länge sommardäcken kan sitta kvar.

Nu börjar temperaturen i Mellansverige komma ner till den nivån då vi riskerar att bli överraskade av halkan, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Sommardäck fungerar bäst vid 20 plusgrader och tappar snabbt prestanda under fem plusgrader. Och det är när den första halkan kommer – då vi inte är beredda – som vinterdäcken gör störst nytta.

När temperaturen går ner mot tre plusgrader ska man vara extra försiktig vid sjöar eller broar där risken är större för fläckhalka, säger Cosini.

När är det egentligen dags att byta? Det beror på. Kan du ställa bilen under dagar då det blir kallt är det möjligt att vänta in temperaturen.

Är man beroende av bilen är det viktigare att vara ute i god tid, säger Cosini.

Sämsta lösningen

Att använda vinterdäck året om är den absolut sämsta lösningen, säger han.

Gummit i däcken är optimerat för vissa temperaturer. Ett allround-däck är inte optimerat för varken eller. Det finns heller ingen ekonomi i det, däcken slits hela året och du får byta ut dem oftare.

Att byta från sommar- till vinterdäck räcker inte i sig för att köra trafiksäkert i vinter. Det gäller att försäkra sig om att däcken från i fjol håller måtten även denna säsong.

Nästan en av fyra bilister kör på slitna däck utan att veta om det. När de är slitna är mönsterdjupet mindre än tre millimeter. Då finns inte mycket grepp kvar. Det är också viktigt att kontrollera lufttrycket, säger Cosini.

Annons

Annons

Inga självklara val

Så vilka däck ska man välja? Att hitta de perfekta vinterdäcken är omöjligt, enligt Nils Svärd, däckexpert på tidningen Vi Bilägare.

Det finns för- och nackdelar oavsett vilka däck man väljer. Det gäller att ta reda på för- och nackdelarna, så att man kan riskkompensera, säger han.

Dubbdäck är definitivt bäst då underkylt regn fryser till is och där saltbilen inte hinner fram på morgonen.

Vid ishalka nära nollan, med slät is, är dubbdäcken överlägsna, säger Svärd.

Däckparadoxen

Men dubbar är mindre självklart ju längre norrut i Sverige du kommer.

Det låter som en paradox. Men dubbfria vinterdäck är som bäst när det verkligen är kallt, med skrovligare snö och kärnis på vägarna, säger Svärd.

De dubbfria vinterdäcken är mjuka och mönstret med många skärningar är optimerat för att hålla kvar snön, då snö mot snö ger bäst effekt. Att de har optimerats för ett kallare klimat gör att de presterar sämre på barmark. Framför allt när det är blött ute.

De har inga kanaler för att evakuera vatten, vilket gör att man får vattenplaning tidigt. Man får också en längre bromssträcka. Där tror jag många köper fel däck i gott syfte, då man tror att man inte behöver dubbdäck, säger Svärd.

Säkert kort

Bor man i södra Sverige och inte reser till fjällen kan ett alternativ vara mellaneuropeiska friktionsdäck, utvecklade för tyska vintrar med låga temperaturer och med regn och slask.

Gummit är gjort för låga temperaturer, men hanterar också vatten bra, med korta bromssträckor på väta, men lite sämre på snö och is, säger Svärd.

Att välja nordiska vinterdäck är ändå ett säkert kort.

När det är is och snö är skillnaden som störst mellan däcken. Därför ska man ändå ha ett vinterfokus i bakhuvudet när man väljer vinterdäck, säger Svärd.

Oavsett gäller det att ta det försiktigt och anpassa hastigheten efter väglaget.

Man kanske inte kan köra lika fort som bilen bredvid, då den kanske har bättre däck för underlaget, säger han.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons