Svensk gran på båt en brexitfördel

Svenskt timmer redo för export. Arkivbild.
Svenskt timmer redo för export. Arkivbild.
EkonomiTT

Svenska båttransporter är smidigare än europeiska leveranser på lastbil. Svensk trävaruexport till britterna kan därmed gynnas på andras bekostnad.

Men i övrigt är det mest minustecken för handeln när Storbritannien nu formellt lämnar EU vid årsskiftet.

Annons

Annons

Annons

Annons

Sämre, dyrare och krångligare, säger David Johnsson, vd för branschorganisationen Trä- och Möbelföretagen (TMF).

På julafton blev det klart – det nya handelsavtalet mellan EU och Storbritannien gick i mål bara några dagar innan en så kallad hård brexit, ett avtalslöst utträde ur EU, hade blivit ett faktum. Men även detta innebär mestadels försämringar för handeln, enligt bedömarna. Ökad administration och mer byråkrati är sällan bra för affärerna.

Det kommer att driva priserna vilket kan försämra konkurrenskraften gentemot brittisk inhemsk industri. Den risken är uppenbar, säger David Johnsson.

Även britternas ökade intresse för svenskt träbyggande kan påverkas till det sämre, enligt Johnsson, som förstås ändå ser det nytecknade brexitavtalet som avsevärt mycket bättre än ett avtalslöst utträde som var hotande nära.

Byggt av svenska granar

Möbelexport i all ära, betydligt större är svensk export av sågade trävaror. Storbritannien är bokstavligen nästan byggt av svenskt virke, mest gran. Landet är världens näst största nettoimportör av trävaror, efter Kina, och omkring 40 procent av all brittisk import av träprodukter kommer från Sverige, enligt branschorganisationen Skogsindustrierna.

Och trots ökat regelkrångel som inledningsvis kan innebära fördyringar och förseningar – svenska exportörer kan dra vinstlotten i alla fall, enligt Kerstin Hallsten, chefsekonom på Skogsindustrierna.

Annons

Annons

Lättare med båt

Visserligen krånglas transporterna till mer generellt av att britterna lämnar EU:s marknad. Men när svenska varor ofta kommer med båt innebär det mindre risker för köer och annat strul i samband med tulldeklarationer än för transport på hjul.

Export från Centraleuropa går mer med lastbil och tåg, där är risken större för flaskhalsar, säger Kerstin Hallsten.

Svenska företag har en stark ställning redan och är dessutom vana vid att exportera till andra länder utanför EU.

Sverige ligger rätt bra till ur flera aspekter, säger Kerstin Hallsten.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons