A-
A+

Tareq Taylor bryter reklamsamarbete med Nestlé

Tareq Taylor avbryter ett samarbete med Nescafé. Han är årets julvärd i SVT. Arkivbild.
Tareq Taylor avbryter ett samarbete med Nescafé. Han är årets julvärd i SVT. Arkivbild.
NöjeTT

Tareq Taylor avbryter en reklamkampanj där han är officiell ambassadör för snabbkaffet Nescafé Lyx. Han utsågs nyligen till SVT:s julvärd och som sådan får man inte göra reklamsamarbeten i anslutning till uppdraget.

Annons

Annons

Egentligen är det fritt fram att göra reklam fram till två veckor före jul, men efter en artikel i Göteborgs-Posten där Taylor uppmärksammas på att Nescafé ägs av schweiziska storföretaget Nestlé avslutar han nu samarbetet.

Jag förstår problematiken och lägger det här samarbetet på hyllan. Julvärdskapet är viktigt för mig, och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas.

Nestlé bojkottas av flera svenska organisationer, bland annat Vårdförbundet. Företagets bröstmjölksersättning anses bryta mot Världshälsoorganisationen WHO:s riktlinjer och kritikerna hävdar att föräldrar i fattigare länder blandar ut ersättningen med förorenat vatten.

Nestlé menar däremot att man följer rekommendationerna och inte anser att ersättningen ska vara ett substitut för amning. Taylor sade tidigare i en intervju med Resumé att företaget står för "sunda värderingar".

När jag skrev mitt kontrakt med Nescafé och uttalade mig i Resumé så hade jag inte tittat närmare på bolagsstrukturen. Det var först nu som jag förstod att det är Nestlé som äger Nescafé.

SVT:s programchef Ebba Adielsson skriver i ett mejl till GP att Tareq Taylors reklamsamarbete inte skadar förtroendet för public service.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.