A-
A+

Teknikbjässar stramar upp integritetsskydd

Sam Heft-Luthy, produktansvarig inom säkerhets- och integritetsskydd på Google. Arkivbild.
Sam Heft-Luthy, produktansvarig inom säkerhets- och integritetsskydd på Google. Arkivbild.
EkonomiTT

Efter ett drygt år av pandemi och under press från lagstiftningshot i både EU och USA stramar teknikbjässar som Apple och Google upp integritetsskyddet i sina produkter.

Detta är superviktigt, säger Sam Heft-Luthy, produktchef inom säkerhets- och integritetsskydd på Google.

Annons

Annons

Google har bland annat förenklat och förtydligat för användare som vill ställa in automatisk utradering av historisk användardata – något som dessutom numera är en standardinställning för nya användare.

Sökjätten skröt nyligen på sin årliga så kallade I/O-konferens även om att det nu med enkelt går att snabbradera de senaste 15 minuternas Google-sökningar.

Ny integritetspanel

Till hösten utlovas dessutom en så kallad integritetspanel, när operativsystemet Android 12 lanseras. Där får användaren en tidslinje som visar när olika appar i mobilen har använt kameran, mikrofonen eller enhetens geografiska position.

Google Maps får också enklare integritetsinställningar, bland annat med påminnelser till användare om att de har platshistorik aktiv och information om hur de stänger av den.

Googles senaste omgång uppdateringar kommer sedan mobil- och datortillverkaren Apple i slutet av april lanserade en ny version av sitt operativsystem, IOS 14.5. Där införde Iphonetillverkaren en grundinställning som gör att användaren nu måste ge sitt explicita tillstånd för att appar ska få samla in data från mobilen.

Annons

Annons

Facebook gick i taket

Beslutet att blockera användardata har sedan IOS 14.5 kom visat sig vara populärt bland Apples kunder, vilket i sin tur har fått det sociala nätverket Facebook och annonserande företag, som vill rikta sina reklamkampanjer med hjälp av användardata, att gå i taket.

TT: Vad är Googles position i denna fråga? Kan detta bli något ni erbjuder i Android?

Jag kan inte uttala mig om specifika konkurrenter eller bredare marknadsfrågor. Men jag kan säga att i de produkter Google bygger för andra plattformar – för Windows eller IOS – där säkrar vi att vi följer de riktlinjer och villkor som gäller där. Så när vi släpper nya appar för IOS App Store kommer vi följa vad som gäller där, säger Sam Heft-Luthy.
Jag kan inte heller uttala mig om hur vi kommer att välja att göra när det gäller framtiden för Android, tillägger han.

Avgörande för Google är enligt Heft-Luthy att användarna förstår vilken information de delar med sig av och hur den utnyttjas – något som kommer att framgå tydligare i den nya integritetspanel som Google lanserar när de släpper Android 12 i höst.

Detta är superviktigt för oss.

TT: Har du samma möjlighet att skydda dig från datainsamling i en Android-telefon som i en IOS-telefon?

Modellen de (Apple) har för att visa vad som händer och för att ge användaren kontrollverktyg och den modell som vi har är på många sätt väldigt snarlik, men i vissa avseenden väldigt annorlunda också.
Jag kan inte säga om vi är lika bra, bättre eller sämre. Jag kan inte berätta om detaljer i det jämförande vi gör internt. Men definitivt, vi vet vad som pågår runt omkring i världen, vi bygger för olika operativsystem och vi försöker förstå vad vi kan lära oss från vad de gör – och även vad vi kan göra för att trycka på för att få dem att gå lite längre på deras kant. Det är definitivt en del av processen.

Anonymiserar användardata

Under covid-19-pandemin har Google bland annat tagit fram så kallade mobilitetsrapporter, där det med hjälp av positionsdata från mobilanvändare har gått att studera resemönster när ekonomier stängts ned av restriktioner.

Rapporterna har byggt på en teknik som anonymiserar data från användaren, men ändå visar hur den rör sig.

Google, som får merparten av sina intäkter från annonstjänster, har i samarbete med Apple också utvecklat smittspårningsteknik för Android- och IOS-telefoner i pandemin, som gör att myndigheter enklare kan smittspåra med hjälp av Bluetooth, utan att röja information om enskilda användare.

TT: Hur passar det ihop med er affärsmodell?

Det ingår i affärsmodellen för vårt operativsystem. Det är en grundläggande konkurrensanalys i botten. Om det finns ett operativsystem som erbjuder smittspårning och det andra inte gör det, vilket väljer du? säger Heft-Luthy.
Jag har aldrig känt att det har varit svårt att motivera det vi gör på integritetsområdet för kollegor som arbetar på affärssidan. Folk förstår att detta arbete handlar om att bygga produkter som ska fungera i den sociala kontext vi verkar i.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Sommaren är här! Prova vårt medlemskap för en krona idag!